Welk insect is dit? (zie foto)

In een boom kwam ik deze beestjes tegen. Het zijn geen luizen want ze lopen heel snel over de bladeren.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
1.1K

Antwoorden (3)

Hmm... Ik weet niet wat de correcte benaming is, maar bij ons noemen ze dat schuimbeestjes. Ik denk dat het zulke beestjes zijn.
Zie je soms (vooral 's morgens) soms wat wit,op je bladeren?
Dan zijn het zeker schuimbeestjes.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het zijn cicaden. Daar bestaan veel soorten van. Ik krijg 'm net niet groot genoeg om het kleurpatroon goed te kunnen zien. Maar het zou een Rhododendroncicade kunnen zijn.

Toegevoegd na 1 uur:
Ten behoeve van Mariejose zet ik nog even een uitknipsel van de foto van vraagsteller eronder:
Plaatje bij antwoord
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cicaden zijn veel groter!
Amadea
10 jaar geleden
De soorten die in Zuid-Europa wonen zijn groter. Maar de rododendroncicade is er een uit de familie van de dwergcicaden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De kleur klopt ook helemaal niet dat felle groen!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
helemaal juist hoor, het zijn cicade. +
Het zijn witte vliegen (Aleyrodidae), ook wel motluizen, zijn een familie van wantsachtige insecten.

Deze insecten hebben 7-ledige antennen en twee paar gelijkvormige, transparante, witte of gemarmerde vleugels. Hun lichaamslengte bedraagt 1 tot 3 mm.

Het zijn kleine Hemiptera die zich voeden op de onderkant van bladeren van planten. Ze beschadigen planten door de floëem aan te boren. De plant verliest turgor en reageert op het toxische speeksel van de witte vlieg. Omdat wittevliegen in grote groepen samenleven kunnen ze een plant totaal te gronde richten. Het kan zo erg zijn dat wanneer iemand een blad aanraakt, een zwerm witte vliegen opvliegt voordat ze zich weer aan de onderkant van het blad vestigen. Ook scheiden ze honingdauw uit wat de groei van schimmels bevordert en door zijn kleverigheid bijvoorbeeld een katoenplant volledig kan beschadigen. Hun eieren worden aan de onderkant van bladeren afgezet.

Toegevoegd na 2 minuten:
Bekijk de foto maar eens op onderstaande link:

http://www.google.nl/search?q=witte+vlieg&rls=com.microsoft:nl:IE-Address&oe=UTF-8&rlz=1I7ACAW&gws_rd=cr&um=1&ie=UTF-8&hl=nl&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=RwItUrbNO7Km0wWG1YD4Bw&biw=1280&bih=644&sei=SwItUpuRB8PC0QXKg4DACA#facrc=_&imgdii=_&imgrc=oE9hKKwW2tu2qM%3A%3BXpW8YxAn45YQRM%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.dezeeuwsefuchsiavereniging.nl%252Ffotos_belagers%252Fwitte%252Bvlieg%252Bin%252Bsierplanten170x170.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.dezeeuwsefuchsiavereniging.nl%252Fbelagers.html%3B170%3B170
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Dan heb jij de foto van de vraagsteller niet op z'n grootst bekeken. Want ze zijn absoluut niet wit, maar lijken echt op het plaatje bij mijn antwoord!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens mij is het wit!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk inderdaad dat Amadea gelijk hebt, met 1x vergroten zie ik zelfs het patroon van de beestjes van Amadea al.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verder kloppen die vleugels ook niet, zie deze afbeelding (onderaan: http://www.biologischegewasbestrijding-bescherming.com/nl/category/witte-vlieg/)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het zijn zeker geen witte vliegen, op de foto zijn afgebeeld.