Kan zure regen vlekken geven op natuursteen?

Elke keer na een regenbui, verschijnen er een soort vettig lijkende ronde vlekken op mijn tuintegels ( natuursteen). Als het terras is opgedroogd, blijven die vlekken zichtbaar. Ik begrijp niet waar dit vandaan komt; niet van vogels, niet van insekten. Ze gaan alleen maar weg met wasbenzine, niet met gewoon schrobben.

10 jaar geleden
in: Tuin
2.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je natuursteen uit Vietnam of uit een bepaalde provincie in China komt, kun je er niets aan doen. Deze natuursteen die ze veelal verkopen bij de bekende klusmarkten (goedkoop/duurkoop) gaat in verloop van tijd bruine vlekken vertonen, dit neemt alleen maar toe. Er is daar voor geen echte oplossing voor. Er is vlokkenwas of abdijwas uit grootmoeders tijd die men ook buiten kan gebruiken, die verdwijnt wel na een tijdje maar als je de vloer maandelijks behandelt heb je een mooie vloer en vallen de vlekken niet echt meer op. Met deze was worden je tegels wel donkerder.

Het beste antwoord

In heel veel natuursteensoorten zitten mineralen, die onder invloed van vocht kunnen leiden tot verkleuring van de natuursteen.
Zure regen (en zonlicht) kunnen er voor zorgen dat natuursteen enigszins verbleekt na verloop van tijd.
Ter prefentie zijn er bij de betere tuinzaken impregneermiddelen te koop.
Hoe je natuursteen schoon te maken, hangt helemaal af van het soort natuursteen dat je hebt.
Bij (Belgisch) hardsteen kan je als volgt schoonmaken:
Vervuiling schoonmaken met water met weinig groene zeep hierin opgelost.
Bij sterke vervuiling door vet of smeer kan de vlek inderdaad (zoals je al doet) het best verwijderd worden met wasbenzine.
Ook kan licht opschuren een middel zijn. Wel zou dan het hele oppervlak geschuurd moeten worden, omdat anders de plek waar geschuurd is te veel zal opvallen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Zuur en kalk zijn geen goede vrienden. Zuur tast de kalk aan in kalkstenen wat dan tot verkleuring lijd
Robby BB