mijn kruisbessen zijn voor een deel licht rood en verschrompeld, wat is dit?

er zit ook een rare smaak aan, terwijl de bessen die dit niet hebben normaal smaken maar ook nog niet rijp zijn

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin

Antwoorden (2)

Danzijn ze al TE rijp. Vlak voordat ze rood worden zijn ze rijp. Helaas worden niet alle bessen aan de struik tegelijk rijp. Dus zul je meerdere keren moeten oogsten om steeds de rijpe te plukken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar gisteren waren ze nog groen en niet aan het verschrompelen kan dat zo snel gaan??
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja dat weet ik niet. Ik heb de struik zelf niet. Ik plukte bij de boer altijd en hij had mij het zo uitgelegd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
kruisbessen zijn nog lang niet rijp en al helemaal niet overrijp.
Dat is het gevolg van vruchtrot, een vervelende schimmelaantasting.
Voldoende snoeien, de struik van binnen openhouden en op tijd mesten, kan dat voorkomen.
Een laag compost onder de struiken ( mulchen) is zeer aan te bevelen en nooit kunstmest maar een goede organische mest geven.
De grond onder de struiken mag nooit opdrogen!
Dan komt er weer meeldauw in.
Vruchtrot ontstaat door slechte groeiomstandigheden.