na kappen van bos meer dan 10 m3 hout. hoe te bewaren als stammen of allemaal kloven? eerste jaren zal er niet veel worden opgestookt.

we hebben een vergunning voor bos te kappen en opnieuw aan te planten. Het zou zeker 10 m3 hout vanaf komen en vragen ons af of we het allemaal moeten kloven of dat we net zogoed de stammen van 1 meter kunnen snijden en zo bewaren en opslaan tot later tijdstip om deze dan te kloven.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
1.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
10 m3 .. dat is geen bos, dat zijn 5 bomen.
Of je hebt het over veel meer hout, of je hebt het over kleine bomen. Kleine bomen zijn droog ook wel te zagen en kloven.

Antwoorden (2)

Vers hout is makkelijker te kloven dan gedroogd hout + gekloofd hout droogt sneller.
ook het zagen van vers hout gaat veel sneller dan droog hout.
Dus zou ik zeggen, nu zagen en kloven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je de beschikking hebt over grote hoeveelheden hout dan is het het beste op te slaan als stammen van 1,5 tot 2 meter. Als je de onderste stammen zo legt dat ze niet kunnen gaan rollen dan is het stapelen zeer makkelijk en zeer grote hoeveelheden kun je zo bewaren. Als je dit hout hebt opgeslagen dan kun je het beste net als in Duitsland en Oostenrijk de stukken zagen in stukken van 60 tot 70 cm en deze stammen kluiven en vervolgens weer optassen en laten drogen totdat het koud wordt en je er van gaat stoken. Zo kun je met 10 kuub hout wel een tijdje vooruit.