Hoe kom ik aan een kastanjeboom met ROOD/ROZE bloezems?

Ik heb jonge boompjes van de kanstanjebomen met WITTE bloezem (die bij bosjes stonden onder grote kanstanjebomen stonden) geplant in onze grote tuin. Nu wil ik ook graag jonge boompjes van kanstanjebomen met de ROOD/ROZE bloezem. Heb gekeken bij mensen die zo'n boom hebben maar geen jonge boompjes te vinden HELAAS! Ik kan ze ook kopen evt, maar die zijn niet bepaald goedkoop.....! Hoe kan het dat juist DIE bomen geen jonge boompjes 'geven'?
En stel, ik krijg een kastanje van zo'n boom, hoe kweek ik daar een jong boompje van??

10 jaar geleden
in: Tuin
1.8K

Het beste antwoord

Tegenwoordig zie je veel kastanjebomen als laanboom, of op een plein.
Maar als de kastanjes op de auto's vallen kan er schade ontstaan, dus zijn de kwekers bezig geweest, door te kruisen en te selecteren, om zodoende kastanjebomen te kweken en met mooie bloemen en zonder de grote zaden.
Dus zijn er nu soorten te vinden die wel mooi bloeien, maar geen zaad meer geven, dus ook geen zaailingen.
Dus ent de kweker nu de rode kastanje op een wilde onderstam, daarom zijn ze zo duur.
Doordat de meeste kastanjes, ook al kruisingen zijn, komen ze ook niet soortecht uit zaad terug, dat betekent, dat als een rode kastanje zaden zou geven, er mogelijk geen rode uit het zaad komen, maar dat weet je pas na een jaar of 15.
Dus toch maar kopen, ze zijn het geld ,zeer de moeite waard.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
misslobe
10 jaar geleden
Dit is (ook) een waardevol antwoord op mijn vraag:-)! Ik zoek nog steeds informatie over het kweken van een kastanje van een rode kastanje maar vind nergens antwoord. Als ik dit zo lees klinkt dat dan ook zeer aannemelijk, bedankt voor je uitgebreise antwoord... moet ik er inderdaad toch maar eentje kopen, ze zijn idd errug mooi!
misslobe
10 jaar geleden
Herstel: 'uitgebreide'........;-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ee rode kastanje kan je dus alleen maar enten op de wilde ( witte) kastanje.
misslobe
10 jaar geleden
Oke, maar hoe dat moet............ zou het niet weten, maar zal me erin verdiepen, dankjewel!

Andere antwoorden (1)

De rode paardekastanje is over het algemeen een kruising tussen twee soorten en dan ook nog geënt op een onderstam van witte kastanje. Misschien zou je er zelf een kunnen enten, verder is het dus geen eenvoudige onderneming en kun je beter even in de buidel tasten.