Welke opties zijn er voor schuttinghout naast geïmpregneerd en hardhout?

We willen geen koperverbindingen in de tuin onder de schutting,
ook geen stukje regenwoud in de tuin.

In gewaxt hout zitten dezelfde stoffen als in geïmpregneerd hout, alleen dan met wax als extra tegen o.a. het verkleuren. Dat is dus ook geen optie.

Volgens mij blijft er dan alleen onbehandeld hout over en dat dan zelf bewerken met beits o.i.d.

Iemand nog een idee?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
2.6K

Het beste antwoord

Douglas hout, daar druipt bij manier van spreken de hars uit, wat een zeer goede bescherming geeft
robby BB
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat gaat het worden.

Andere antwoorden (3)

Plato hout! Dat is verduurzaamd hout wat een veel hogere kwaliteit heeft door een speciaal procédé. Het heeft de kwaliteit van tropisch hardhout maar is gewoon gemaakt van vuren. Het Plato-procédé is er mede op gericht om het onnodig kappen van oerbossen tegen te gaan. Het is werkelijk iets heel bijzonders wat ze daar klaarspelen en ik begrijp niet dat het niet veel bekender is.
Zie verder de link voor alle informatie over verkrijgbaarheid.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+
Ik kende het niet, alleen best duur, voor zover ik nu kan zien gaat het voor ongeveer 5,- per meter (18 x 140 mm)
Dan is hardhout maar iets duurder en douglas/larix kost ongeveer de helft. Maar hardhout wlllen we liever niet en douglas/larix is niet vergelijkbaar qua duurzaamheid
Inlandse larix wordt bij mijn weten ook wel gebruikt. Mijn overbuurman is er erg tevreden over.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarom kiest u dan niet voor hardhout zoals Bangkirai of als u echt nooit onderhoud wilt doen kan u best voor composiet kiezen.
Bangkirai is zeer sterk en wordt zelfs gebruikt voor vlonders.
Composiet is heel wat duurder maar behoeft nooit enige behandeling.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
*geen stukje regenwoud in de tuin.
*composiet is geen hout, maar dat is een detail, we vinden het gewoon niet mooi.
Een beetje onderhoud is geen probleem.