Hoe moet je een zaadje planten?

Ik heb een zaadje geplant waar tomaten uit horen te komen (balkontomaten).

Ik heb de zaadjes in een bloempot gedaan en daar heb ik folie om gedaan. Ik wou er een zaadbakje van maken Alleen nu weet ik niet of ik in die folie ook gaatjes moet maken. Wat denken jullie?
En hoe vaak moet je het water geven? Want ik moet dan wel elke keer het folie er weer af halen en opnieuw vastmaken.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
4.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
je het toch wel aarde in het potje gedaan?

Antwoorden (4)

Een tomatenzaadje, plant je net zo diep als het zaadje hoog is, dus zeer ondiep.
De kiemtemperatuur voor tomaten is rond de 22 graden.
Plastic zakje er over hoeft niet bij tomaten.
Grond vochtig houden, dus bij vochtige grond GEEN water geven.
Een tomatenzaadje kiemt na ongeveer 1 week.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord. Alleen hoe kan ik de grond vochtig houden als ik het geen water mag geven?
En ik heb gelezen dat het wel heel belangrijk is om er plastic of folie over te doen de eerste 2 weken?
Ik heb ze eigenlijk al 3 dagen geleden geplant en ik had er wel ongeveer een laagje van 5cm over gedaan. Zou het dan nog wel lukken? Bedankt!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tomaten zijn erg makkelijk te kweken, als het maar warm genoeg is, natuurlijk moet je water geven, alleen niet als de grond nog vochtig is.
5 cm is wel heel erg veel, dus te diep, probeer anders de zaadje op te graven en daarna ondieper zaaien, of er een laagje grond af halen, de zaadjes zien er uit als platte lichtgekleurde schilfers.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zelf zaai ik ze altijd zonder plastic er over.
Rieneke1
10 jaar geleden
Idd vochtig houden, en op de verwarming.
Plastic is nergens voor nodig.
Na ontkiernen van de eerste blaadjes licht zetten en licht vochtig blijven houden.
Ed, + maar weer :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mooi dat jullie er toch weer zijn Ed en Rieneke. +
je gaat het zaadje eerst ontkiemen dat kan in een watje wat vochtig is en moet blijven .
als het is ontkiemt dan pot je hem in een grotere pot.
waar je op moet letten is dat het constant dezelfde temperatuur blijft en een hoge luchtvochtigheid,dat gaat vanzelf als je de boel maar vochtig houd .
doe dit met meerdere zaadjes voordat je er 1 heb die toevallig niet uitkomt.
afdekken heeft weinig tot geen zin.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tomaten zijn eenvoudig te kweken. Je strooit de zaadjes dun in gewone potgrond en dek het af met een dun laagje potgrond van ong. 1 cm.
Maak de grond vochtig en dit gaat het best met een plantenspuit, dan 'verzuipen' ze niet zo snel.
Zet nu langs de kanten enkele cocktailprikkers zodat de folie iets hoger komt en dek ze dan af met plasticfolie. !!!Prik er wél gaatjes in!!! anders verstikken ze.
Zet het potje dan in het licht en op een warme plek.
Als er dan kleine groene steeltjes met blaadje verschijnen, wacht je tot ze iets sterker zijn en je ze voorzichtig eruit kan halen, denk aan het worteltje, dit moet eraan blijven en mogelijk heel! Ze worden nu 'verspeend' en dat wil zeggen dat de sterkste zaailingen elk nu in potjes van 7-9 cm. doorsnee worden gepland.
De folie kan nu wegblijven, maar zonlicht moeten ze blijven krijgen.
Zijn ze eenmaal groter dan moeten ze ook in een grotere pot. Hun wortels moeten wel de ruimte hebben.
Je kunt ze dan ook naar buiten zetten of in de tuin planten. Zorg er dan wel voor dat je ze beschut neerzet tegen de regen. Staan ze in de volle regen, krijgen ze snel ziektes. Zorg dat ze nooit droog komen te staan, dus geef ze regelmatig water en geef ze af en toe wat mest, maar niet teveel. Tomaten klimmen omhoog dus je moet er later wel een stok bijzetten om ze te steunen en niet te strak vastbinden aan die stok.
De stengel mag niet beschadigen.
Zelf heb ik ooit eens uitgetest of tomaten makkelijk kiemen en heb eens een te rijpe tomaat in een hoek in de tuin kapotgegooid en gewoon laten liggen.
Na verloop van tijd waren er toch zaadjes ontkiemd en kon ik ze opkweken tot echte tomatenplanten, waar toch nog veel tomaten aankwamen.
Is zo leuk om plantjes te kweken! Veel succes ermee!
amc
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik had eens kerstomaatjes in de tuin, maar het waren er zo veel, dat we ze niet allemaal opaten. wat er af was gevallen en weggerot kwam het jaar erop inderdaad weer op. Maar pas zo laat, dat het al bijna weer vroor voordat er tomaten aan kwamen. en een plus voor je duidelijke en complete antwoord
amc
10 jaar geleden
Leuk is dat hè? Mijn 'gesmashte' tomaat had het geluk in een zuidtuin te liggen, volop zon en die kwam dus ruim voor de vorst , het volgende jaar op, mét tomaten. Dank je voor het compliment (^0^).
Zaadje geplant in goede potgrond en water gegeven?
Zo ja dan gaatjes prikken en voorlopig geen water meer geven anders krijg je schimmel.

Hoop dat je maar 2 of 3 zaadje geplant hebt anders sterf je in de tomaten planten en zal je moeten verspenen.

In de huiskamer kun je bv. hele kleine tomaatjes opkweken maar dan zul je wel wat draden moeten spannen want die worden knap hoog. Wel erg leuk.
Potgrond is goed voor 6 weken mest daarna bij mesten, ook genoeg water geven.
Als ze in een serre staan liefst op de voet water geven, ze houden niet van water op de bladeren.
In de open lucht is het vaak te nat en te koud maar je kan ze eventueel beschermen
Volgend jaar op een andere plaats kweken.
Mochten ze een ziekte krijgen meteen weggooien en niet op de compost hoop.
Veel plezier.