Volgens Van Dale is een volkstuin "een klein lapje grond, van overheidswege beschikbaar gesteld, waarop door de stadsbewoners voedings- en siergewassen worden geteeld (voor vermaak of als bijvoeding)".

Geschiedenis Volkstuin:
Aan het eind van de 19de eeuw trachtte men de belangen van de arbeidende klasse te bevorderen
door tuingrondverhuring aan werklieden en daarmee gelijk te stellen personen.
Arbeiderstuinen werden uitgegeven tegen matige huur - een noodzakelijke voorwaarde - met de bedoeling,
dat de grond door de gebruikers in hun vrije tijd zou worden bewerkt, voornamelijk voor de teelt van aardappelen en groente voor de eigen consumptie.

Toen de oorlog in augustus 1914 uitbrak was het terstond al duidelijk, dat de voedselvoorziening in Nederland
moeilijkheden zou gaan ondervinden. Naarmate de oorlog vorderde, nam het gebruik van volkstuinen toe.
Het jaar 1921 was een keerpunt in het gebruik van de volkstuinen. Aangezien er geen direct voedselgebrek meer was, veranderde het karakter van de volkstuin steeds meer in een recreatie-tuin.
Alleen rondom de Tweede Wereldoorlog was de volkstuin nog van grote betekenis voor de voedselproduktie.

Toegevoegd na 3 minuten:
Het 'volkse' is dus een stukje grond, bedoeld voor de arbeidende klasse, dus het 'gewone' volk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een helder en duidelijk antwoord, dank u :)

Andere antwoorden (6)

Het volkslied is een lied van en voor het volk, de natie.
Volks als bijvoeglijk naamwoord betekent zoiets als eenvoudig, simpel, maar dat wordt niet bedoeld in het woord Volkslied.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat hier geloof ik om tuinen, niet om liedjes.
Een volkstuin is een particuliere tuin, die niet bij een woning ligt. Volkstuinen zijn ontstaan, om de arbeidersklasse de kans te geven eigen groenten en fruit te telen, op een stukje grond, dat gehuurd kon worden van de gemeente, of van de werkgever.

In Nederland stond een werkgever als Philips bijv bekend, om de verhuur van lapjes grond aan medewerkers en later ook aan andere belangstellenden. Op deze manier bood de werkgever de werknemer dus de kans, om gezonde groenten zelf te telen. Een win-win situatie voor zowel werkgever als werknemer. De arbeiders, het volk, had vaak zelf geen tuin bij huis.
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden
Het is een hobby van de mens,om een volkstuin te hebben.
Overal zie je deze,vaak een groot stuk grond onderverdeeld in allemaal kleinere stukjes waar iemand zelf zijn groente kan verbouwen.
En wat smaakt er lekkerder dan je eigen geteelde groenten.
Vaak onbespoten of alleen met biologische middelen bewerkt.
Nadeel is vaak als de boontjes goed zijn vaak alles in een keer goed is,maar daar heb je dan en diepvries voor.
Het geeft deze mensen die zo,n volkstuin hebben een hele goeie dagbesteding,en als het mooi weer is dan geniet je er nog eens 2 keer van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vraag is wat er volks aan een volkstuin is
De vraag is niet wat een volkstuin nou eigenlijk is.
In de etymologie kan ik het zo niet vinden. Maar ik verwacht dat het nog uit de tweede naamval komt:

des volks tuin: De tuin van het volk.

Zoals al eerder genoemd zijn volkstuinen in het leven geroepen om arbeiders die geen tuin hadden (De mensen van het volk) de mogelijkheid te geven eigen groete te verbouwen. Het werden de tuinen van het volk, in tegenstelling tot een prive tuin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat iedereen, dus al het volk: arm, rijk, oud, jong,man of vrouw, er een kans krijgt een tuintje te bewerken. Het kan een moestuin zijn maar ook een grasveldje en siertuin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De eerste volkstuinen kwamen in België en Nederland rond 1900, toen veel mensen als fabrieksarbeider naar de stad trokken. Velen kwamen in kleine arbeidershuisjes terecht, en er was veel armoede. De volkstuinen waren bedoeld om de arbeiders de mogelijkheid te geven hun eigen groenten te kunnen verbouwen. Het idee van volkstuinen kwam uit Engeland, waar ze deze tuinen al een 20 jaar kenden. De redenen om arbeiders een stuk grond te geven, waren tweeledig. De gedachte was, dat arbeiders die in de natuur waren gelukkiger zouden worden. Ook zouden arbeiders die voor zichzelf op een stukje land iets verbouwden, niet naar het café gaan om zich te bezatten. In de eerste en tweede wereldoorlog nam het aantal volkstuinen snel toe, mede veroorzaakt door het voedseltekort en relatieve armoede in die tijd. TegenwoordigTegenwoordig zijn de meeste volkstuinen een plek om buiten te zijn voor mensen die op een flat wonen. Ze hebben er een klein tuinhuisje op staan, waar vaak ook overnacht kan worden.Meestal is de grond van de volkstuinen eigendom van de (lokale) overheid. Deze verpachten het voor een klein bedrag aan liefhebbers. Tegenwoordig zijn het niet alleen arbeiders die een volkstuin hebben, maar vind je deze in alle lagen van de bevolking. Bron: Wikipedia