Wanneer kan ik mini narcissen (uit pot die binnen stonden) buiten planten?

Ik heb een paar potjes mini narcissen binnen staan die nu zijn uitgebloeid. Wanneer kan ik die buiten in de tuin planten voor verwildering?
Kan ik dat nu meteen doen of moet ik eerst de oude bloemen laten afsterven en ze dan in het najaar pas planten?

11 jaar geleden
in: Tuin
23.7K

Het beste antwoord

Narcissen zijn ideale bollen omdat ze verwilderen. Dit betekent dat ze ieder voorjaar opnieuw tot bloei komen. Bovendien kunnen ze behalve in borders ook in potten of langs een vijver of sloot worden geplant. De vuistregel voor het planten van narcissen (en andere bloembollen) is: twee keer zo diep als de bol hoog is. De beste planttijd is oktober en november. Gedurende de wintermaanden wortelen de bloembollen en ze bloeien zodra de lente in zicht is. Plant de bollen in meerdere groepjes in de tuin, want een toef narcissen zorgt voor een vrolijk accent in de voorjaarstuin.

----

Het is dus het beste om het in het najaar te doen maar heel veel mensen doen het als de echte kou weg is, dus zo half mei en dan lukt het vaak ook wel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja zo doen wij het ook hoor, maar je weet pas na half mei of de vorst weg is.

Andere antwoorden (2)

Persoonlijk zou ik ze langzaam kouder zetten bv. naar de slaapkamer en daarna buiten planten,neem een week of 3/4.
Wel water en voeding blijven geven tot de bladeren gaan verwelken, de bol heeft dat nodig om volgend jaar weer te kunnen bloeien.
Succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zodra ze zijn uitgebloeid, kunnen ze buiten op een beschutte plaats worden neergezet. Laat ze daar rustig afsterven.
Zorg wel dat ze niet te nat staan, natte voeten zorgt voor verrotting van de bollen.
Laat je ze in het potje staan en geef je ze af en toe wat water, (niet te veel!)dan zal je op gegeven moment het volgende jaar, weer groene puntjes zien verschijnen en dan kan hij weer de huiskamer in.
Je kunt ze echter ook in de tuin planten, narcissen doen het goed in de volle grond.
Geef ze een goede plek in de tuin en zorg dat het afstervend blad niet zichtbaar is.
Zet ze bijv. onder bladverliezende heesters. tegen de tijd dat de narcissen weer afsterven, gaat de heester weer uitlopen en fris blad vormen. Hierdoor zal het verdrogende lelijke blad van de narcissen weer aan het zicht onttrokken worden.
Het blad moet echter vanzelf afsterven omdat hiermee alle energie weer naar de bol gaat. Haal het er dus niet af.

Ik heb enkele jaren geleden eens een pluk blauwe druifjes uit een paasbakje die uitgebloeid waren zo, erit geschept en bij de vijver neergezet. Zo op de grond. Ik wilde ze planten en ben ze vergeten. Het volgend jaar stond er ineens een grote pluk blauwe druifjes te stralen! Elk jaar wordt de pluk groter. Narcissenbolletjes moet je natuurlijk onder de grond stoppen, maar ze komen ook lange tijd steeds weer terug.
amc