Hoe kunnen we het beste de schutting plaatsen? Zie uitleg.

Het zijn hardhouten schotten, 145 x 155 x 6,5cm. Eromheen zit een stalen profiel. Gewicht is 150kg per schot. Wat is beter houten palen of een u of h profiel. Palen in beton? Welk bevestigingsmateriaal is aan te raden? De afbeelding lijkt er enigszins op, het idee is het zelfde.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin

Het beste antwoord

Ik zou T-profielen inbetonneren voor de stevigheid.
Indien ergens aan een muur gestart wordt kan men die vastschroeven in de muur.
De panelen zelf kunnen nu vastgeschroefd worden tegen de profielen.
Best zou zijn om gegalvaniseerde profielen te nemen dan moet men daar verder geen jaarlijks onderhoud meer doen.
Zie afbeelding.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Om de druk van de wind extra te kunnen ontlasten zou ik de panelen 5 a 10 cm boven de aarde plaatsen.
Bovendien zou ik op het einde en ergens in het midden een dwarspaneel plaatsen ( zie aangepaste tekening) en als het begin niet aan een muur aansluit ook.
Dit kan nog erg esthetisch zijn ook en kan bovendien gebruikt worden om bv een compost hoekje te maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo is het, ook bv de vuilnisbakken, maar evengoed een planten- hoekje welke bv moeten beschermd worden voor de zon, legio mogelijkheden.

Andere antwoorden (3)

Graaf om te beginnen een gat. De diepte moet overeenkomen met een derde van de hoogte van de schutting. Heb je dus een schutting van 1.50 meter hoog, dan moet je een gat van 50 centimeter diep graven. De paal die erin komt, moet dan dus 1.50 + 0.50 = 2.00 meter hoog zijn.
Is het gat diep genoeg, dan gooi je er betonmortel of snelcement in en voeg je water toe. Een halve emmer zou genoeg moeten zijn. Even roeren, en dan kan de paal erin. Zorg dat hij waterpas staat (gebruik een waterpas!) en laat de boel uitharden. Bij betonmortel duurt dat 48 uur, bij snelcement een half uurtje.
Staat de eerste paal in de grond, dan ga je verder met de laatste paal. Dat doe je op dezelfde manier als de eerste paal.
Bevestig daarna een draad tussen de eerste en de laatste paal, zodat je kunt zien langs welke lijn de schutting moet komen te staan en waar je dus de andere palen in de grond moet zetten.
Om de overige palen te plaatsen, moet je eerst precies weten waar die moeten komen. Dat hangt af van de breedte van je schuttingdelen. De palen moeten op precies die afstand van elkaar in de grond komen, zodat de schuttingdelen er precies tussen passen. Markeer die plaatsen en graaf voor elke paal een gat, waarna je voor elke paal te werk gaat zoals in stap 2. Zorg dat alle palen tegen de in stap 3 gespannen draad aan komen, dan weet je zeker dat je schutting straks recht staat.
Afhankelijk van welk materiaal je hebt gebruikt om de palen in de grond te zetten, moet je nu wachten tot alles is uitgehard. Is het eenmaal zo ver, dan ga je de schuttingsteunen aan de palen bevestigen. Elk schuttingdeel moet met minstens twee schuttingsteunen aan de beide aangrenzende palen vast komen te zitten. Plaats de steunen niet te dicht bij elkaar, je schutting moet wel stevig zijn.
Als de schuttingsteunen op hun plaats zitten, kun je de schuttingdelen tussen de palen zetten en ze vastschroeven aan de steunen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Palen zet je te lood
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je moet je waterpas verticaal langs de paal zetten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan gebruik je een waterpas, maar je zet hem te lood.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met een waterpas zet je de paal in het lood, dat klopt Wim.
Wat jij mooi vindt.
(Hard)houten palen kunnen dat gewicht met gemak hebben, zolang ze maar goed in het beton staan.

Hoe ik het doe:
Zet de 1e paal of begin bij een muur. (deze moet perfect staan)
Graaf het 2e gat, beetje grind erin.
Maak de volgende paal vast aan het scherm. (dit kan je ook doen als de paal los in het gat staat.
Zet alles goed met stukjes hout onder het scherm en maak het scherm vast aan de beginpaal. (of muur)
Zet de losstaande paal in het beton.
Graaf 3e gat en zo verder.

Snelbeton droogt snel genoeg om rustig door te kunnen werken. Hoewel het met zulke zware schermen verstandig is om het iets langer te laten drogen. Dan zou het ideaal zijn om in een hoek te beginnen en 2 kanten tegelijk op te werken.
Zo hoef je bijna niks te meteen en kan je de schermen tussen de palen hangen zonder dat je kieren krijgt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn betonnen palen in de handel die aan twee kanten of aan een kant gleuven hebben waarin eigenlijk betonplaten in geschoven moeten worden, maar die natuurlijk gebruikt kunnen worden om platen in te schuiven van een ander materiaal.
Je zou eens kunnen gaan kijken bij een bedrijf of bouwmaterialenhandel die deze palen verkopen en als je dan vooraf de dikte van de platen weet dan kun je zien of alles wel past.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die gleuven in betonpalen zijn ± 4 cm breed
en de schotten die hij heeft zijn 6,5 cm dik
dus dat zal niet lukken