Als je een zak compost koopt bij de tuincentra, zitten daar ook meststoffen in?

dus voegen ze ook dierlijke meststoffen in? of is het plantaardig?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
1.6K

Het beste antwoord

Compost moet bestaan uit plantaardig afval.
Ik zou er echter niet mijn hand voor in het vuur willen leggen dat dat ook zo is.
Het is namelijk toegestaan om er bepaalde dierlijke bijproducten in te verwerken en dit gebeurt dan ook. Een composthoop wordt namelijk door toevoeging van stalmest of kalk versneld in het composteren.
Ook in de groenbakken die bij de bewoners staat, zal vaak toch een etensrest met vlees zitten. Er zijn nog veel mensen die al het eetbare dat overblijft gewoon in de groenbak gooit. Ze denken er niet bij na of ze weten het gewoon niet omdat het ze eigenlijk niet interesseert.
Er is zelfs compost waar meststoffen in moeten zitten . Champignons bijv. worden vaak gekweekt op compost dat een uitgekiend mengsel is van mestsoorten en andere grondstoffen. Zo wordt hiervoor o.a. kuikenmest gebruikt, die als natuurlijke stikstofbron gezien wordt. Het blijft echter een dierlijk (bij)product.

Er is dus een GFT compost waarin het is toegestaan om kleine hoeveelheden dierlijke bijproducten te verwerken. De composteringsbedrijven moeten aan eisen/richtlijnen voldoen en worden ook regelmatig gecheckt of ze zich eraan houden, dat ze geen grenzen overschrijden met de toegestane hoeveelheid.
Er is echter ook groencompost vaak biologisch verwerkt en dit moet geheel vrij zijn van dierlijke bestandsdelen.

Toegevoegd na 6 minuten:
In een tuincentrum zal je dan ook de keuze hebben tussen bio- compost en normale gft.compost.
De duurdere zal meestal de betere zuivere compost zijn en dit zal ook op de zak staan; biologisch verwerkt of iets in die richting.
Hierin mag dan ook geen dierlijk spoortje zitten.
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hartelijk dank voor voor uw reactie, het is me nu duidelijk

Andere antwoorden (2)

Het is plantaardige mest. Het is in principe omgewerkt gft afval. Hetgeen dat in de groen kliko beland.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een zak compost van een tuincentrum is de gratis gft die je op een afvalverwerkingsterrein van een gemeente kunt afhalen gratis en voor niks in grote hoeveelheden. Als je dit spul in een tuin op een hoop gooit dan zul je merken dat er helemaal niets op groeit. Deze compost kun je enkel gebruiken om de grond iets luchtiger te maken, maar er zit helemaal niets aan voedingsstoffen in. Als je iets wilt nemen om planten in te laten groeien dan zul je tuinaarde moeten gebruiken.