Wat is het verschil tussen bast en schors?

Op bomen heb je bast of schors, maar wat is het nou? En is het op een tak anders dan op de stam?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
13.3K

Het beste antwoord

de bast is het levende gedeelte van de stam, net onder de schors. De schors is het buitenste, dode hout.

De bast is vrij dun, de schors kan soms best wel dik zijn.

In de bast bevindt zich de cambiumlaag. De cellen die daarin zitten delen zich, de ene keer in een cambiumcel en een houtcel (naar binnen toe) de andere keer in een cambiumcel en een cambiumcel (opzij) de andere keer in een cambiumcel en een schors-cel (naar buiten toe).
Daardoor wordt de boom dikker.

In de zijtakken heb je ook een laag cambium, dus bast. Anders zou de tak niet kunnen groeien. Alleen de schors is daar meestal nog dunner.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klinkt goed.

Andere antwoorden (3)

Bast — schors. Het bekleedsel der boomen. De eigenlijke bast is de laag, die onmiddellijk onder de schors (het buitenste ruwe gedeelte van de bekleeding) is gelogen, en zich dus bevindt tusschen de schors en het spint. Bast wordt echter in het dagelijksch leven ook vaak gebruikt in den zin van schors
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De bast is een laag in stam of tak van een houtige plant. Meestal wordt er het geheel van schors en aangroeilaag mee bedoeld.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De bast is de buitenste laag van het hout, van een stuik of boom.
Als de tak of stam dikker wordt , dan sterft de buitenkant van de bast af en ontstaat er schors.