Dat ligt aan het soort.

De langzaamste groeit minder dan 30 cm per jaar.
De gemiddelde groeit 30-60 cm per jaar.
De snelste soort groeit minstens 60 cm per jaar.

Het antwoord is dus minimaal 20 tot meer dan 60 cm per jaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Naaldbomen zijn coniferen die in zeer veel soorten bestaan, er zijn echte dwergsoorten bij, die slechts cm. per jaar kunnen groeien, terwijl andere soorten, meer dan een halve meter per jaar groter worden. ( zoals kerstbomen)
Ook zijn de omstandigheden van grote invloed op de groei.
Sparren die in het dal nog grote bomen kunnen worden, zullen hoog in de bergen rond de boomgrens, nog maar amper groeien, terwijl het om de zelfde soort gaat.
Sommige halen niet eens een paar cm. omdat de nieuwe topjes vaak dood gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je kijkt naar de naaldbomen van de foto, dan zullen dat fijnsparren zijn. deze kunnen bij dichte planting zoals hier wel tot ca 1 meter per jaar groeien tussen jaar 5 en jaar 25. daarna neemt de lengte groei af en zal afhankelijk van grootte van de kroon en de bodem de boom in de dikte gaan toenemen. een naaldbomen bos wordt tot ca 20 jaar heel dicht gehouden zodat de lengte wordt gehaald en de meeste takken aan de onderzijde afsterven. daarna worden de beste bomen ruimte gegeven zodat de bovenste helft van de boom een groene kroon blijft houden en deze bomen dus maximaal kunnen groeien in de dikte. Dit is in iedergeval zoals het zou moeten. de praktijk is dat men veel bossen tegen komt die te laat zijn gedund en waar de kronen dus de klein zijn geworden om echt goed in de dikte te groeien en ook om stabiele bomen te zijn. daarom waaien ook dergelijke bossen wel om.