Heeft er iemand tips/hints voor de verzorging en verpotting van cactussen?

Hey,

ik heb nen een echinocactus grusonii (grootmoedersstoel/ schoonmoedersstoel) gekocht. (hij is ongeveer een 12cm doorsnede)
Ik heb er al wat over opgezocht en ben veel te weten gekomen, maar toch heb ik nog enkele vragen hierover.
Deze plant staat nu nog in een (lelijke) pot van de winkel.
Zou ik deze nu nog durven verpotten of kan ik beter wachten tot in de lente om dit te doen?
Ook zou ik graag weten welke grond ik hiervoor best zou kopen, ik heb al potgrond gekocht, maar wat moet ik hier aan toevoegen zodat de plant zeker gezond zal blijven en goed zal groeien.
Verder zijn alle tips en info rond deze plant zeker welkom, want mijn doel is om deze plant zo lang mogelijk gezond te houden en deze ook zo lang mogelijk te houden. Het is niet te bedoeling dat deze zal bloeien (ookal zou dit mij zeker niet ongelukkig maken :p) hij moet enkel in gezond en in topconditie blijven.

ps: de plant op de foto is niet van mij, hij is enkel om te laten zien om welke cactus het gaat.

Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
4K

Het beste antwoord

als het goed is heb je de cactus nu op een onverwarmde kamer staan, en is hij in rust.
met verpotten zou ik wachten tot het voorjaar, en daar speciale cactusgrond voor gebruiken.
voor nu minimaal water geven.
in het voorjaar komt de plant weer op gang en kan je meer water gaan geven, en af en toe wat voeding (halve aanbevolen hoeveelheid of speciale cactusvoeding.
hij staat dan graag warm en zonnig.
succes!
Rieneke1
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hij staat nu in mijn kamer (die is onverwarmd, aangezien ik nooit de verwarming opzet in mijn kamer, of toch tot een minimum beperk). Ik heb hem ook maar pas gisteren gekocht dus ik hoop dat hij in rust is. De grond is toch uitgedroogd dus ik vermoed wel dat hij in rust is op dit ogenblik. Ook heb ik gelezen dat er speciale voedingblokjes voor cactussen bestaan die je mee in de grond steekt en die bij elke waterbeurt een deeltje voeding mee afscheiden. En ook heel erg bedankt voor je reactie, heeft mij echt verder geholpen.

Andere antwoorden (3)

Omdat het hier om een plant voor binnenshuis gaat, zou het absoluut geen problemen moeten geven om hem NU te verpotten - we hebben zo goed als geen seizoenen in huis, toch? Verder is mijn eigen ervaring dat je cacteeën uitstekend kunt houden in 'voedingsarme' grond, dus zou ik me daar ook niet al te druk om maken.

Nog een algemene tip (met deze specifieke cactus zul je er geen last van hebben, maar toch): wanneer je een cactus aanraakt, blijven vaak wat van de dunne, glasachtige stekeltjes in je handen achter. Om die kwijt te raken, strijk je met je handen met gespreide vingers door je haren. Werkt ook bij 'engelenhaar' (kerstboom) en glaswol (isolatiemateriaal).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb totaal geen verstand van planten maar maakt het wat uit of het lente of winter is voor een binnenplant?
Aangezien het binnen altijd hetzelfde "klimaat" is.....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor de grond kan je speciale cactusaarde kopen, of zelf een mengeling maken. Neem hiervoor potgrond en zand in de verhouding 1:1 en schep dit goed door elkaar. Onderin de pot een laag hydro-korrels of kiezels leggen zodat het water daar door heen kan weglopen. De cactus kan je vetpotten door een opgerolde krant eromheen te wikkelen en hem daarmee optillen. Neem een pot die 1,5x de diameter van de plant is met een waterafvoer. Voor een cactus is de breedte belangrijker dan de hoogte van de pot. In de herfst en winter de cactus zijn rustperiode geven, zeer weinig water en op en koele plek (vorstvrij ca. 10 graden). In de lente weer beginnen met weinig water geven, daarna de normale hoeveelheid doch niet meer dan de helft van normale planten. De meeste cactussen gaan dood door teveel water. Een zonnige warme plek is aan te raden. Af en toe wat cactusvoeding en je kan er nog héél veel plezier van hebben. Voor vakanties hoef je geen plantenverzorgers voor je cactus te regelen, die geven vaak te veel water wat fataal kan zijn.