De meeste fuchsia’s zijn niet bestand tegen nachtvorst en gaan in de winter verloren.Toch zijn fuchsia's op een gemakkelijke manier te overwinteren.

Een verwarmd kasje of een serre is natuurlijk ideaal. Een garage of kelder kan ook, maar dan mag het er beslist niet in vriezen. Voordat de fuchsia's naar het kasje, garage of kelder gaan, kunnen ze het beste tot op twee of drie 'ogen' gesnoeid worden. Een oog is een knoop waar een blad heeft gezeten of waar een zijtak begint. Ook de bladeren worden verwijderd van de verhoute takjes. Deze teruggesnoeide planten staan het best in het donker. Ze hebben beslist een vrij droge kluit nodig. Zorg dat deze niet te vochtig is, maar ook niet uitdroogt.

Beschikt u niet over al deze mogelijkheden, dan kunnen de fuchsia's in de tuin worden ingekuild. We houden de planten voor ze de kuil ingaan een paar dagen droog. We korten te lange stengels tot de helft in en maken een geul van ongeveer 60 cm diep en leggen de planten hierin. Daarna dekken we de geul met planken af. Over de planken leggen we een plastic folie en bedekken het geheel met de uitgegraven aarde.

Als de planten in het voorjaar weer uit de kuil worden gehaald, gaan we ze verpotten. We plaatsen de planten niet in de volle zon en besproeien de houten delen dagelijks zodat ze niet alsnog uitdrogen. De potgrond wordt matig vochtig gehouden totdat de plant weer flink begint te groeien.

Het inkuilen, het oppotten, verpotten en het verzorgen van fuchsia’s is even werk, maar ze zijn het zeker waard. Hoe ouder de planten, hoe rijker en mooier ze zullen bloeien!

Succes!!

Toegevoegd na 43 seconden:
http://www.volkstuinen.be/leesvoer/bloementuin/fuchsia.htm
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De kleinere fuchsiaplanten kunt u in een kistje dat u in de grond ingraaft, laten overwinteren. Dit gaat als volgt: u bekleedt een houten kistje met worteldoek of jute. U knipt vervolgens blad en bloemen en de langere stengels vlak boven een oog af. U schudt zoveel mogelijk aarde van de wortels en legt de planten langs en over elkaar horizontaal in het kistje. U dekt het geheel af met worteldoek (geen plastic, want dat gaat broeien!) en graaft het ca.70 cm de grond in. Het kistje wordt tenslotte afgedekt met een baal hooi of stro en een berg aarde. Het is belangrijk een plek uit te zoeken die in natte tijden geen last heeft van hoge waterstand, anders gaan de fuchsia's rotten. In maart kunt u de planten, die dan al bleke uitlopers hebben (afhalen!), in goede tuinaarde oppotten. Met deze methode heb ik goede ervaringen.
Stam-of hangfuchsia's kunt u beter naar binnen halen en heel kort snoeien.
fremar