Waar kan ik handige goed begrijpbare informatie vinden over het stekken van allerlei soorten kamerplanten en tuinplanten en bomen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
1.4K

Antwoorden (2)

In eigenlijk elk goed tuin- en kamerplantenboek. (Wel twee meestal ; er zijn weinig werken die beiden behandelen). Een goed kamerplantenboek legt uit hoe je moet vermeerderen door stekken, afleggers verspenen of marcotteren.

Struiken en heesters (en ook veel vaste planten) kun je doorgaans vermeerderen door scheuren of afleggers verspenen, maar ook daar is het verstandig in een boek te kijken welke methode de meest geschikte is.

Stekken van bomen is weer een heel ander verhaal , en bomen vermeerderen we dan ook doorgaans niet uit stekjes maar uit zaad. En dat gaat vrij makkelijk. Veredelde rassen en geente bomen lenen zich daar echter niet voor ; dan zou je je weer moeten verdiepen in het enten van bomen en struiken.

Het mooie van dit soort boeken is dat mensen ze vaak in een opwelling aanschaffen en nooit meer inkijken, zodat ze in groten getale op rommelmarkten, in tweedehands winkels of bij De Slegte terecht komen. Je hoeft er dus beslist niet in de boekwinkel de hoofdprijs voor te betalen. Vaak zijn juist oude boeken verrassend goed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
een plus, zeker voor je laatste zin.
amc
11 jaar geleden
Klopt helemaal! Ik kocht ooit op de schoolmarkt een plantenencyclopedie van Readers Digest voor 2 kwartjes!
Een perfect, zeer uitgebreid boek over echt ALLES wat je op het gebied van tuinieren en plantensoorten/stekken/ enten/kortom verzorging per soort moet weten.
Heb er heel veel profijt van en er staat werkelijk van alles in. Een dikke plus van mij+!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is zeker mijn ervaring. 'Moderne" boeken zijn vaak meer een beetje van 'ga naar het tuincentrum, koop wat je wilt en zet er een leuk bankstel naast' ofzo.
http://www.boomgaardenstichting.be/html/raadgevingen/vermeerdering.html
Hier staat meer algemene informatie over enten,

http://www.freewebs.com/belevenissen-van-een-tuinkabouter/tuintechniekstekken.htm
Hier over stekken.

Een beetje googelen en je kunt ook tot goede informatie komen. Als je info zoekt over een bepaalde plantensoort,
vind je altijd wel allerlei tips en wetenswaardigheden over de specifieke soorten, door alleen al op de naam van de plant te googelen.

http://www.tuinadvies.nl/vaste_planten_scheuren.htm
ook deze site geeft allerlei info over tuinieren.
amc