Abessijnse gladiool weggooien of overhouden?

hij bloeit al een jaar of zes goed, maar dit jaar heb ik geen bloem gezien.
heeft nochthans wel voldoende voeding gekregen.
beter nieuwe bollen kopen voor volgend jaar?

Rieneke1
11 jaar geleden
in: Tuin
7.5K

Het beste antwoord

Het niet bloeien duidt op het groeiseisoen van vorig jaar, dus de periode na of tijdens de bloei.
Kost de bloei van deze plant te veel energie, dan zal het ten koste gaan van de knol zelf en juist in die knol zit het begin van de bloei voor het jaar er op.
Mogelijk gaat hij volgend jaar toch weer bloeien, juist omdat hij nu niet heeft gebloeid en voldoende voeding heeft gehad.
Hierdoor zou er mogelijk nu een grotere en sterkere knol zijn gevormd.
Dus geef ze nog een kans.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als hij het altijd goed gedaan heeft maar dit jaar geen bloem had is het jammer om hem al weg te doen. Het is goed mogelijk dat hij volgend jaar gewoon weer een prachtige bloem draagt. Zoniet kan je hem dan nog altijd weggooien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zou nog wachten veel planten een knoei gehad in het vroege voorjaar met regen en toen vorst.Dus zou hem nog een kans geven veel planten hebben het niet goed gedaan vanwege dit weer.Zonde mooie plant dus geef hem nog een kans.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik neem aan dat je de knollen elk jaar uit de grond hebt gehaald en schoongemaakt hebt en ze na overwintering binnen in bijv. turf, weer hebt uitgepland omdat ze vorstgevoelig zijn en niet winterhard.

De knollen kun je ook zonder schoon en droog te maken met de aanhangende aarde laten overwinteren.
In mei, na de nachtvorsten, kan je dan de kralen, de jonge zijbolletjes dus, weer planten voor de opkweek van nieuwe knollen.

In elk geval moeten bollen en knollen om de 3-4 jaar, na de bloei, worden gerooid en gedeeld. Alleen bollen die in gras zijn verwilderd, kunnen 5-6 jaar in de grond blijven.
Bij het delen van de planten worden meteen de bijbolletjes
(klisters) en knolletjes (kralen) die voor de vermeerdering zijn bestemd, losgemaakt.
Klisters verschijnen aan de zijkanten van de bol, kralen zowel langs als bovenop de knol. Breek ze met je vingers van de moederplant af en sorteer ze op grootte. de hele kleine kan je het best weggooien.
Klisters en kralen van gladiolen zijn kwetsbaar dus die kan je niet meteen weer uitplanten. Die moet je dus opslaan, tot in half mei.
Kies dan een zonnig of licht beschaduwd stukje grond dat je de eerste jaren niet nodig hebt.
Graaf smalle sleuven waarvan de diepte varieert al naar de grootte van de klisters of kralen. De klisters van gladiolen zijn rel. klein, zet deze dan zo'n 5 cm. diep.
Leg 2 cm. zand op de bodem v.d. sleuf en plant de klisters of kralen met tussenruimten van 2x hun breedte. Bedek ze dan met een 2 cm.dikke zandlaag en vul de sleuven verder met tuinaarde.
Het zand bevordert de afwatering, maar maakt later ook het rooien makkelijker.
Het eerste jaar zullen klisters en kralen alleen blad vormen en geen bloemen: de grootste zullen gewoonlijk het tweede jaar bloeien. De kleine klistertjes/kralen doen er 1-2 jaar langer over. Plant ze dan over naar hun definitieve bestemming.
Ze zullen in elk geval hetzelfde zijn als hun moeder!
amc