hoe kan je een klein moestuintje maken voor een paar planten (in een stadstuintje) ?

voor in de lente en zomer

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
1.6K
Ivana
11 jaar geleden
Wij hadden in de mini-tuin altijd stokslabonen. Die klimmen de hoogte in, dus veel groente op een kleine ruimte. Leuk jôh!

Antwoorden (6)

Stel dat er tegels in het tuintje liggen...wat tegels weghalen en het eventuele zand wat eronderligt zoveel mogelijk wegscheppen.
dan een paar zakken voedingsrijke aarde erop gooien.
Voordat het mooi weer wordt kun je binnen al wat zaadjes in potjes doen en b.v. op een vensterbank zetten.
Als het buiten niet koud meer is kun je de plantjes buiten poten.
Je kunt natuurlijk ook kleine plantjes kopen maar dat is minder leuk.
Op de zaadzakjes zie je wanneer je ze kunt gaan zaaien .
Het is wel belangrijk dat de plantjes veel zon krijgen, vooral bij b.v. tomaten.
Als de plantjes wat groter worden, kun je er stokjes naast zetten en ze een beetje vastbinden, als het om tomaten gaat.
Je kunt ook alles in grote potten met aarde doen hoor.
Succes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Onderstaande link is heel duidelijk en geeft enorm veel info. Op een klein stukje grond kan je al heel goed groenten en kruiden kweken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toevallig heeft mijn man afgelopen zomer ook een deel van onze tuin als moestuintje ingericht.
Het deel achter de schuur was toch niet zichtbaar vanaf het terras en lag wel volop in de zon. Hij heeft een vierkant stuk van het gazon weggespit en met een stuk border een oppervlak gecreëerd. Door brede planken eromheen te zetten, die een stuk de grond ingingen, ontstond een soort vierkante bak. Hierin stortte hij bemeste tuinaarde vermengd met goede compost omdat wij zandgrond hebben en heeft het na goed te hebben aangeharkt, in gleuven zaadjes gelegd die hij met een dun laagje grond bedekte. Toen het groen omhoog kwam heeft hij ze wat meer ruimte gegeven door ze iets veder uit elkaar te zetten. In het midden had hij een paadje gelaten, door een dubbele rij steentjes te leggen(die we nog overhadden) zodat hij niet in de aarde hoefde lopen voor het onderhoud (onkruid/evtl.slakken weghalen).
Hij had nog PVC buis liggen, dat hij dwars over de bak spande in bogen om hier op loophoogte een net over te spannen om de zaadje/plantjes tegen de vogels te beschermen en tegen boomblad van de tuin van de buren, die tegen de grens enkele bomen hadden staan.
Tussen de schuur en de bak, heeft hij een paadje gemaakt en hier heeft hij aan de zijkant 2 grote potten met tomatenplanten neergezet (1 met kerstomaatjes en 1 met roma's). Die kon je dan makkelijk draaien als het nodig was en dieven, zonder steeds die bak in te moeten.
Inmiddels zijn ze leeggeplukt, maar ze hebben het goed gedaan.
Ik heb nu tegen de wand van de schuur bakken met tuinkruiden hangen.
In de bak staan nu volop groentes te groeien en alles ziet er goed uit. Zo af en toe zie je ergens een gaatje op het blad, maar je moet echt zoeken ernaar. Teken dat er weinige insekten invliegen door het fijnmazige net.
Dagelijks moet hij wel even checken of er slakken zijn als het geregend heeft en wat onkruid weghalen als het de kop opsteekt. Tot nu toe gaat alles prima!
amc
11 jaar geleden
Maak van geschikt hout een grote bloembak van 1m. breed en 1 m. lang en 50 cm. hoog, vul deze met een goede grond.
Deze bak plaats je op een zonnige plaats in je tuin of juist op je terras.
Je hebt nu een groente tuintje op ' hoogte' dat is leuker om te zien, gemakkelijk om in te werken en wil je met groente toch weer stoppen, dan kunnen er bloemen in.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een leuke site daarover is makkelijke moestuin.nl, opgericht door Jelle, een jongen die toen 14 was. Hij introduceerde het principe van de vierkante meter tuin toen in Nederland en de site gaat erover. Net als bij Ed raad hij bakken aan, het mengsel is echter anders en heb ik zelf met succes op mijn gewone moestuin toegepast:
1/3 aarde, 1/3 compost, 1/3 vermiculiet, een zeer lichte delfstof, die ervoor zorgt dat je een heerlijk licht mengsel krijgt (wordt verkocht als isolatiemateriaal bij oa de bouwmaat (voor zzpérs) of kijk op de site
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij de Boerenbond hebben ze kant en klaar bakken voor je moestuin. Je hoeft alleen maar grond en plantjes toe te voegen. Heb m zelf ook op mijn balkon. In de lente en de zomer kruiden. In de herfst en winter chrysanten en violen.