Wat kan ik doen aan rood bruine plekken in het gazon ??

Na het maaien gisteren (woensdag) zie ik sommigen bruine plekken in het gras.
Lijkt dan net op nat hooi !!
Wie weet wat dat is en wat ik er aan moet doen ??

11 jaar geleden
in: Tuin
2.1K

Het beste antwoord

Het kan zijn dat je last hebt van rooddraad. Dit is een schimmelsoort.
Ook al houd je het gazon nog zo goed bij, je kunt niet altijd voorkomen dat er een keer schimmels, een ziekte of onkruid in voorkomt.
Oorzaken;
Toenemende regen in combinatie met slechte afwatering,
teveel organische bemesting,
mindere kwaliteit grassoort heeft minder weerstand,
te lange droogte en zachte temperaturen.

Schimmels zijn te herkennen aan;
Verkleuring naar bruin-gele plekken in het gras, of een donkere waas erover,
puntjes van de sprietjes kleven vaak aan elkaar,
de meeste schimmels verschijnen juist aan het eind van de zomer of in het najaar.

http://www.steenbergengraszoden.nl/grasdokter/ziekten-en-plagen/rooddraad

Hierboven zie je een afbeelding van rooddraad.

Bestrijden;
Hark de grasmat open met een grove hark, zodat de voedingsbodem (maaisel/blad)voor de schimmel verdwijnt.
Ontlucht het gras door met een riek gaten te prikken. Hierdoor krijgen de wortels meer lucht om voedsel en water beter op te kunnen nemen.
Maak een bodemanalyse met een testsetje en
bemest het gazon met een evenwichtige mestsoort zodat het gras a.h.w. de schimmel 'eruit' groeit.
Zorg altijd voor een scherpe grasmaaier.

Bij een hoge luchtvochtigheid vormen zich rode draden op de toppen van de sprieten. de ziekte duidt op armoede.
Het ontbreekt het gras aan bep. voedingsstoffen, voornamelijk stikstof. Deze donkere draden kunnen door erover te lopen en de maaimachine worden verspreid.

Helpen deze maatregelen niet, dan moet je ingrijpen met een genezend middel. Die zijn in tuincentra te koop speciaal hiervoor. Vaak is een herhaling hiervan na 2 weken soms ook erg nuttig.
amc
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Misschien heeft er een hond op je gras gepiest.
Of er zit een bacterie onder die de wortels weg vreet. Moet je even wat gras eruit trekken en kijken of er nog wortel onder zit.
In het eerste geval kun je bijzaaien hoewel het daar nu niet het moment voor is. In het tweede geval even advies vragen in het tuincentrum.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
burgos
11 jaar geleden
Je kan nu wel zaaien hoor,juist nu!
Door de hitte van kort geleden, kan na het maaien lelijke plekken ontstaan in het gazon.
het gras had de neiging opnieuw te gaan bloeien en vormt dan geen bladstengels, maar bloemstengels.
Die zijn er nu afgemaaid en hou je even geen bladgroen over.
Als het dat is, gaat het vanzelf binnen een paar weken over.