Kun je dahlia's ook vermederen?

Ik vraag mij af of je dahlia's ook kunt vermederen, en nu vraag ik mij dit af, omdat je als je ze koopt een stokje hebt met daar een paar bolletjes aan, wat kun je dan doen om van de gekochte dahlia meer te krijgen zonder ze te kopen?
Kun je bijv. die bolletjes afsnijden en deze weer in de grond stoppen, en komt er dan ook gewoon een plant ui?

Toegevoegd na 1 minuut:
Is dit een manier zoals op de foto word afgebeeld?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.tuinieren.nl/a/onderhoud/planten/dahlia-stekken

Antwoorden (2)

U kan de zaden volgend jaar planten.
U kan de knollen splitsen De oude knollen worden in het voorjaar gesplitst met een mes als de eerste ogen zichtbaar zijn.
Maar u kan ze ook stekken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hallo depauwroger, u hebt het in uw antwoord over knollen splitsen. Wat houdt dat precies in, is dat gewoon de zijknollen van het stammetje afsnijden, zoals op de afbeelding?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt maar hou rekening met wat Eddijst nog toegevoegd heeft.
1 Wacht met het scheuren van grote knollen tot het voorjaar, als je al kunt zien waar ze uit gaan lopen.
Aan ieder stuk knol dat je er af snijdt, moet minstens een ' oog' of scheutje zitten. ( zoals op je voorbeeld)
Een stuk knol zonder een oog of scheutje kan niet verder groeien.
2 wacht tot het voorjaar als de knollen uit gaan lopen en breek de jonge scheutjes van een cm. of 10 van de knol af om te stekken.
De knol zelf zal hierna gewoon weer uit gaan lopen door nieuwe scheutjes te vormen.
3 verzamel rijp zaad, of koop zaad en zaai dit in het voorjaar in potjes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hallo eddijst, ik vind je antwoord handig, alleen begrijp ik dat deel van de jonge scheutjes afbreken van een cm. of 10 van de knol af niet. Wat bedoel je daar eigenlijk mee?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In het voorjaar, als de knollen nog binnen staan, beginnen ze al vaak uit te lopen.
Deze jonge scheutjes, kan je van de knollen afbreken en zijn makkelijk te stekken.
Ook als ze later in de tuin op komen, kan je de jonge scheutjes, nog makkelijk afbreken en stekken.