Bevorderd kunstmest ook de wortelgroei van het gazon ?

De wortels van mijn gazon zijn aangevreten door wormen .
Stukjes gazon moet ik weer opnieuw inzaaien .
En stukken gazon daarvan zijn de wortels aangevreten .
En als ik nu kunstmest ga strooien herstellen de aangevreten wortels zich dan ook weer ?
Overigens heb ik al vergif gestrooit .

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
2.5K

Het beste antwoord

Aangevreten wortels of niet, een gazon heeft gewoon altijd veel voeding nodig, dus niet alleen om te herstellen.
Gebruik je een gewone kunstmest ( 12-10-18) dan zou je iedere maand moeten mesten. ( tot oktober)
Na het mesten herstellen de grasplantjes, gaan weer groeien en maken natuurlijk ook nieuwe wortels.
Een goed onderhouden gazon, wordt veel minder aangetast door keverlarven.
Kunstmest bestaat uit zouten en dat zullen de keverlarven niet fijn vinden.

Toegevoegd na 22 minuten:
Graszoden zijn afgestoken grasplanten, waar ongeveer 90 % van de wortels zijn afgestoken, maar dat is voor hergroei van de grasplant , ook geen enkel bezwaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik bemest om de 6 weken met organische mest= 10+4+6
Culterra .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En welke keverlarven zijn dat dan ed ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja zoals hierboven al staat, de mei of junikever zou best kunnen, maar ook de koperworm van de kniptor of de larve van de langpootmug, of van de rouwvlieg.( waren er dit jaar heel erg veel)
En zijn dus nogal wat graswortelvreters.
Wat ik vreemd vind, dat het bij jouw al eerder is voorgekomen en toen ook heel heftig.
In de praktijk zie je amper grote blijvende schade aan een gazon.
Dus, ja, culterra, mijn favoriete organische mest.
Deze prima meststof, geeft een zeer dichte en weelderige grasmat, maar zou je best wel eens kunnen afwisselen met een goede kunstmest, te meer omdat je zo vaak culterra gebruikt.
Ergens moet er een link zijn tussen al die aantastingen van je gazon en de manier van onderhoud ( denk ik )
Zou die bij veelvuldig gebruik, bepaalde insecten aantrekken?
En strooi je ook wel een kalk, b.v. zeealgenkalk?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik verdenk de heg van de buren . Daar zag ik begin dit jaar vele insecten avonds invliegen om te overnachten .
En vooral de langpoot die zag ik eerst voor mijn raam vliegen en dan in de heg .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Indien je een gazon in de luwte hebt, is het goed mogelijk, dat bepaalde insecten er door worden aangetrokken, zoals de rouwvlieg.
Deze zwarte vliegen kunnen amper vliegen als er wind is en zoeken altijd de luwte van struiken en bomen op.
Kijk of je een foto kan plaatsen van een larve, dan weten we misschien meer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb enkele dagen terug vergif gestrooit en nu is het hopelijk rustig onder het gras .
Er is nu geen larve meer te bekennen .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt ed voor jou info .

Andere antwoorden (1)

Ik vrees dat u geplaagd zit met de larven van de mei- of junikever (engerlingen) zit.
Er is nog geen chemisch product opgewassen tegen die enge beesten. Van larve tot kever duurt 2 jaar en zal uw grad kaalvreten.
Er zouden insecten-parasiterende aaltjes (Heterorhabditis bacteriophora) bestaan die andere larven tot 95 % kapot maken maar de mei-, juni kever blijkt daar niet gevoelig aan te zijn.

Kunstmest zal u gezond gras helpen maar eens de wortels kaal gevreten zullen die niet herstellen.

Dat wordt balen en dit voor nog minstens 2 jaar !

Onze zoon heeft er alles tegen geprobeert en de strijd opgegeven, nu na 2,5 jaar terug kunnen herzaaien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja ik weet het !
Ik heb 2 jaar terug al het hele gazon opnieuw moeten inzaaien . +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
teun, hoe vaak heb je het gazon gemest in die twee jaar en waarmee?