Moet ik de uitlopers van de pompoenplant kortwieken?

We hebben pompoenplanten gezet, maar die blijven maar groeien. Ik zie alleen maar bladeren en heel veel uitlopers en bloemen, maar er gebeurd niet veel. Wanneer komen de pompoenen en worden alle bloemen pompoenen?

Toegevoegd na 1 dag:
We hebben 2 planten. Volgens mij 2 verschillende.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
29.4K

Het beste antwoord

De meeste pompoenen/ kalebassen, zijn onstuimige groeiers.
Eerst zie je de plant zelf ,steeds grotere bladeren maken en kort daarna komen de uitlopers.
Aan de uitlopers zitten mannelijke en vrouwelijke bloemen.
Maar eerst zullen het voornamlijk de mannelijke bloemen zijn.
Pas als de uitlopers krachtiger worden, hard gaan groeien en grote bladeren heeft, dan pas komen de eerste vrouwelijke bloemen.
Deze zijn goed te herkennen aan het vruchtbeginsel dat direct al achter de bloem ( knop) zit.
Omstreeks deze tijd van het jaar komen er de eerste al aan, heb je wat later gezaaid/ geplant, dan kan het nog even duren.
Je mag dus nooit de uitlopers inkorten!
Wel is het zo, indien je de hele grote pompoen wilt kweken, dan moet je wel gaan toppen, maar een stukje voorbij de pompoen.
Het is dan ook raadzaam, eens te kijken welke soort je hebt en dan op te zoeken op internet, hoe je die het beste kan kweken.
Er bestaan honderden soorten voor de sier, maar ook veel eetbare soorten.
Maar altijd eerst laten groeien tot er vrouwelijk bloemen komen.

Toegevoegd na 1 dag:
Op de foto een mannelijke bloem.
De steel loopt direct door totaan de bloem.
Bij een vrouwelijke bloem, zit daar al een klein pompoentje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
flyingcrow
11 jaar geleden
Leerzaam en mooi antwoord+!

Andere antwoorden (2)

Als er heel veel uitlopers zijn, die op verschillende punten de grond ingaan, kun je na 3 of 4 punten beter het eind eraf halen.
In mijn ervaring worden vrijwel alle bloemen wel pompoenen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je veel vruchten wilt hebben moet je de plant gewoon laten groeien tot hij uitgegroeid is en verdort.