Hoe komt het dat sommige vogels in de zomer insecten kunnen eten en in de winter zaden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin

Het beste antwoord

vogels kunnen zo flexibel zijn, dat het bijna bizar is.
al naar de omstandigheden vergroten organen zich, of verschrompelen ze juist.
neem de trek; eerst moet de vogel zich goed voleten, en alle organen die met de spijsvertering te maken hebben, ontwikkelen zich sterk, terwijl bijvoorbeeld de borstspieren inkrimpen.
eenmaal klaar voor de trek, krimpen de organen, terwijl longen, luchtzakken en borstspieren zich sterk ontwikkelen.
zo kunnen sommige vogels hun spijsvertering ook aanpassen aan een ander soort voer, en overschakelen van insecten naar graantjes, en vice versa.
ze veranderen simpelweg hun spijsverteringsstelsel.
Rieneke1
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat is een stukje evolutie, aanpassen of verdwijnen.
Veel dieren hebben zich aangeleerd, niet afhankelijk te zijn van het zomervoedsel.
Zo was de mens ooit ook een planteneter en pas later ook vlees.
Bij sommige apensoorten zien we het zelfde gebeuren, ze stelen jonge van een andere stam, doden die en eten het vlees op.
Veel parkietensoorten zijn echte zaad en planteneters, maar sommige soorten eten daarnaast ook af en toe insecten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vogels eten vruchten, zaden, insecten Vogels kunnen het hele jaar worden bijgevoerd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En een antwoord op de vraag?