kan ik een geplukte bloem gebruiken als stekje?

en zo ja wat moet ik dan precies doen (hij staat nu in een glas water)? en kan dit ook met een hortensia?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
1.8K

Het beste antwoord

Hortensia's zijn heel makkelijk te stekken, heb t vaak gedaan, Maar dan moet je wel een bloem opofferen:-( ( of in een schaaltje leggen, er mag nog een klein stukje tak aan zitten.

Verder knip je de steel in stukken. Je knipt net boven een bladpaar. Je krijgt dan een soort stokjes met 2 blaadjes. (het blad moet er nog wel een beetje goed uitzien, anders gaat t niet lukken) Die stokjes zit je in een flinke pot van aarde gemengd met zand of vermiculiet, je maakt depot goed nat en zet m in de schaduw. Sommige mensen doen er een plastic zak met een gaatje over, 1 week, maar ik zou die dan weer vergeten en bij mij was t niet nodig. Niet alles slaat aan, maar veel wel.
Heb zo net een prachtige blauwe geranium gestekt en een sierlijke teunisbloem. Nu afwachten of t lukt en slakkencontrole houden (kruipen onder de pot)
succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De hortensia kun je op 2 manieren stekken, zoals te lezen is in de bron. Met de geplukte bloem zal het zeer waarschijnlijk niet lukken, stekken kun je het beste met een takje van een plant doen (en kan ook niet bij elke plant).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bloemen zijn een ' product' van een plant en zijn niet levensvatbaar, ze kunnen ook geen zaad vormen, omdat ze zijn afgeplukt.
Soms als er ook nog een deel van een gewone stengel aan zit, kan dat deel van de stengel soms toch wortel vormen, maar de bloem zelf niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Om een stekje te beginnen moet je als eerst je plant een tijd lang in het water houden, todat er worteltjes aan groeien. Maar helaas doen niet alle plantjes dat :'(. En als het wel werkt ;) dan natuurlijk in de grond zetten.

Zelf doe ik dit met regelmaat. Ik hoop dat je er wat aan hebt. Groetjes me