kan een pad kwaken?

wij hebben een bruine, wrattige pad bij de vijver zitten.
tenminste, mijn man en kinderen beweren dat het een pad is.
het beest begint rond 21.00 uur te kwaken tot diep in de nacht en verstopt zich overdag tussen de heg.
ik dacht dat alleen kikkers kwaken en padden niet, maar nu weet ik het niet zo zeker.......

Toegevoegd na 41 seconden:
en nu het diertje nog zien te vangen en verhuizen naar een afgelegen oord!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
12.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat u wilt vangen en verhuizen dat zou ik maar niet op internet zetten. Volgens mij zijn alle in Nederland voorkomende kikkers en padden beschermd. U mag ze dan zelfs niet storen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat kan wel zo zijn, maar hij stoort míj elke nacht enorm!
als we hem te pakken krijgen, gaat hij toch echt verhuizen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
heb op internet geluisterd naar het geluid van de rugstreeppad en dat is exact het geluid wat ons (en de hele straat) 's nachts uit onze slaap houdt.

Het beste antwoord

Rugstreeppad, die maakt inderdaad een flinke herrie (Geigerteller), hoorbaar tot op een kilometer. Het is een soort die je niet zomaar mag verplaatsen. In Nederland zijn ze vrij algemeen maar Nederland is het centrum van hun verspreiding in Europa en heeft dus een behoorlijke verantwoordelijkheid in de soortbescherming.
Ze verplaatsen zichzelf ook nogal makkelijk in vergelijking met een gewone pad, ze schieten bijna als een muisje vooruit. Het zou leuk zijn als je straks kleine rugstreeppadjes uit de vijver hebt, het zijn erg aardige beestjes. De rugstreeppadden zijn nogal opportunistisch en zoeken schaars begroeide (nieuwe) poelen op om hun eitjes af te zetten. Het paarseizoen kan nog wel even duren, van april tot eind juli. Als je volgend jaar de vijver wat meer begroeid hebt, zou het kunnen dat ze een andere plek zoeken voor het paringspel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

ze kunnen kwaken maar klinkt iets zwaarder dan een kikkertje. Ik was een keer in venezuela en dacht dat ik snachts vogels hoorde fluiten, dat waren kikkers. Er zijn zoveel verschillende soorten padden en kikkers, en veel maken hele verschillende geluiden. Ook is het afhankelijk wat voor geluid ze maken in welke toestand. Een pad in de paartijd kwaakt je letterlijk je oren van je hoofd. er zijn op Youtube voorbeelden als je typt: sound of... en dier. pad= toad in het engels ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt voor je antwoord.
we hebben idd weleens vaker kikkers in de vijver en dat vind ik een "rustgevens geluid.
dit is oorverdovend!
De mannetjes van kikkers en padden kwaken in het voorjaar om vrouwtjes te lokken. De meeste soorten versterken het geluid met behulp van kwaakblazen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dank voor je antwoord. hij heeft idd kwaakblazen.
weet nu alleen nóg niet of het om een kikker of een pad gaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als hij je enorm stoort dan zou het mij enorm verbazen als het een pad was. Op basis wat u beschrijft is het volgens mij ongetwijfeld een kikker. Je hebt bruine- en groene kikkers dus focus je niet enkel op groen.
In ons land, kwaken alleen de groene kikkers, die zijn nu actief.
De rugstreeppad, maakt om deze tijd een soort geluid als de fluit van de voetbalscheidsrechter, prrrrrrrrrrrrrrrr, priiiiiiiiiiiiiiii, priiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii.
De bruine kikker bromt een klein beetje in de paartijd en de gewone pad, maakt een zacht knorrend geluid, ook alleen in de paartijd ( maart)
Dus hoor je kwaken, dan heb je de groene kikker.
Zal twee foto's plaatsen.
De eerste is de groen kikker.
De tweede de gewone pad.

Toegevoegd na 6 minuten:
Mocht je de rugstreeppad hebben, dan heeft deze een lichte streep op zijn rug, ongeveer als bij de groen kikker.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt voor je antwoord.
hij lijkt meer op foto twee (de kleur is alleen niet helemaal egaal), maar hij bromt niet zomaar een beetje. het is een oorverdovend en constant geluid, maar wel steeds hetzelfde geluid.
zeker niet als een fluitje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus geen streep op zijn rug?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik heb hem al even niet meer gezien, alleen gehoord (was dat maar waar),
maar áls ik hem zie, zal ik eens goed kijken.