Wat is het verschil tussen een braam en een framboos?

Ik bedoel om te planten.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
11.4K

Het beste antwoord

Een framboos is een plant die onder de grond vele vertakkingen maakt en het jaar later veel nieuwe plantjes krijgt. De framboos moet in het voorjaar helemaal teruggesnoeid worden.
Een braam maakt hele lange takken die opgebonden moeten worden en die het volgend jaar pas vruchten geeft. Een braamstruik die vruchten heeft voortgebracht moet het jaar daarop helemaal worden teruggesnoeid en de nieuwe scheuten moeten weer opnieuw worden opgebonden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een Framboos is een kleinblijvende struik, ( van 1.50 m. tot 1.80 m. )die je het beste op een rij kan planten om er draden langs te spannen om aan te binden.

Een braam is een klimplant die elk jaar lange nieuw takken kan maken, die meters lang kunnen zijn.
De planten moet je aanbinden, tegen een muur, tegen een hekwerk, of draden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Frambozenplant verspreid zich overal. ik heb ooit een geplant (4 jaar geleden) jaar daarna weer weggehaald en er komen nog steeds nieuwe plantjes van de framboos een paar meter verder. Framboos is zoeter dan braam. Braam is eerder zurig. Om te planten is het allebei vrij makkelijk. Wel goed snoeien! En het beste is ook om de takken waar geen vruchten aan komen (waterscheuten) er meteen af te knippen, zo gaat meer voeding naar de vruchten.

Hoop dat je er iets mee kunt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Weet niet wat en waar je het gelezen hebt, maar die waterscheuten zijn de vruchttakken voor het volgend jaar en mag je er nooit afhalen!!
Oude takken waar vruchten aan hebben gezeten moeten er wel af.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
;-)
En ter aanvulling op de vorige antwoorden:
Om ze uit elkaar te houden kijk je je naar de achterkant van het blad: bij de framboos is deze wat zilverachtig, bij de braam gewoon groen
De lange takken (die van volgend jaar inderdaad) kun je wel alvast wat leiden, zodat je overzicht houdt. Aangeraden wordt dit over de grond te doen. In t vroege voorjaar, als de takken die dit jaar vrucht gaven, weg gesnoeid zijn en de strengste vorst voorbij is, kun je ze dan aanbinden op de plek waar je ze hebben wilt (de mijn maakt vele meters tak per seizoen)
De zijscheuten op die nieuwe takken kun je terugsnoeien op 2 a 3 bladparen, dan gaat inderdaad de kracht naar de vrucht, is er meer zon (want minder blad dat het tegenhoudt) Zo krijg je grotere, iets zoetere en gezondere vruchten

De framboos geeft nu, eind juni vrucht (vandaag de eerste gegeten) de braam is ongeveer een maand later. Er bestaan ook herfstframbozen. Als je het een beetje leuk uitkient kun je van juni tot de vorst frambroos en braam snoepen:-0