Kan mijn Christesdoorn (boom) nog bladeren aan de top krijgen?

Vorig jaar heb ik een jonge Christesboom geplant van ongeveer 4 meter hoog. Hij was aan de top van de stam kaal, ongeveer zo'n 70-80 centimeter met aan het hoogste topje nog een pruikje met blad. Ik had de hoop dat de stam dit jaar helemaal zou begroeien. Dat is niet zo. Het blad van de boom komt prachtig uit maar heeft nog steeds een kale top van ongeveer 90 centimeter nu want het pruikje is niet meer teruggekomen. Kan ik iets doen om de boom ook uit te laten lopen aan de bovenkant van de stam? Of moet ik nog een jaar afwachten misschien? Of zal ik hem uiteindelijk toch korter moeten maken? Ik ben benieuwd naar jullie adviezen.

Toegevoegd na 52 minuten:
Ik heb de verkeerde naam gebruikt, sorry.
Het is de
Gele Christesdoorn,
Gleditsia triocanthos 'Sunburst

11 jaar geleden
in: Tuin
2.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De Chistusboom?
De valse Christusboom?
De doornloze Christusboom?
Kristal
11 jaar geleden
Heh! Gebruik ik de verkeerde naam... Ed, het is de Gele Christesdoorn,
Gleditsia triocanthos 'Sunburst Ik hoopte al dat je zou reageren :-))

Het beste antwoord

Ja, ja , mij op het verkeerde been zetten he.
De Gleditsia tri. 'Sunburst', is een van mijn favoriete bomen, wil na het planten nog wel een takken hebben die niet voldoende uit lopen.
Deze gewoon afknippen.( kan je daar nog bij? )
Verders heeft het zijn tijd nodig.
Vergeet niet dat het een best wel forse boom gaat worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kristal
11 jaar geleden
Mooooi is tie he?
Ik viel er ter plekke voor.
Toch zegt men dat hij niet zo super groot wordt als anderen, wat denk jij?
Maar Ed, het is echt bijna 1 meter stam waar niets uitkomt, zal ik het nog een jaar aanzien? Het zijn dus niet de takken...
Hij loopt onderaan, bijna op de grond, ook uit. Is het beter daar wat te snoeien?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja dan heeft hij het met verplanten slecht gehad, doordat hij boven een stuk is kwijtgeraakt, gaat hij laag bij de grond groeien.
Gewoon wegknippen.
Deze soort is een slordige groeier, het is vrijwel nooit een keurig gevormde boom.
Maar dat alles vergeet je als je het goudgele blad ziet.
Ik begrijp nu, dat de top niet dood/ kaal is, maar er een deel van de stam boven in geen groen/ takken zit.
Ja daar kan je niet veel aan doen, het is een grillige groeier.
En hoe groot hij wordt?
Tot een meter of 10.
Kristal
11 jaar geleden
Nou, het bovenste stuk van de stam, pakweg 1 meter, is dus kaal. Er zit geen takje aan of groen... niks nada. Moet ik de stam afzagen tot aan de takken? Ja, het is zeker een grillige groeier, en ook zo sierlij en speels :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja dat kan je doen dat afzagen, anders kan het jaren duren voordat het gat is dichtgegroeid.
Kristal
11 jaar geleden
Maar zál de stam wel ooit weer kunnen begroeien? En als ik de stam afzaag, dan wordt de stam niet hoger dan nu neem ik aan. Want de zijtakken groeien in de greedte niet in de hoogte, of zie ik dat verkeerd?
Wat gebeurt er dan met de groei?
Als ik er teveel op doorzaag ;-) moet je het zeggen hoor Ed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
leuke woordspeling " doorzagen" ;-)
Als je helemaal niets zou doen, komt het uiteindelijk ook goed.
Ga je wat van de stam zelf afzagen, dan zullen op den duur bepaalde takken recht omhoog gaan groeien en een of meer nieuw stammen gaan vormen.
Kristal
11 jaar geleden
Nou, ik zou het nog willen aanzien als jij zegt dat het kale stuk stam ook nog wel begroeid uiteindelijk. Maar ja, het is een echte blikvanger als soloboom in mijn tuintje, dus als het echt jaren kan duren... nou ja, ik wacht gewoon tot ik het echt zat ben en zal dan wel gaan zagen. Intussen eerst maar eens even babbelen met het boompje ;-))
Dank voor je antwoorden Ed.
Kristal
11 jaar geleden
Bedankt Ed voor je antwoord, en voor je geduld :-)