Kun je nu al een pruim snoeien, of werkt dat averechts? Beste tijd is augustus dacht ik?

Als ik naar mijn boompje kijk, zie ik dat de boven de verhoutte takken jonge groene twijgen zitten, vrij lang en sliertig. Uiteindelijk snoei je die weg, of je kort ze in. Zie antwoord eddijst
http://www.goeievraag.nl/vraag/lijkt-mooie-dag-pruimen-snoeien.229631
De boom ziet er nu vol uit, mijn gevoel zegt: terugknippen, maar ja, beste tijd zou augustus zijn. Misschien zijn de takken nodig om meer voedsel uit de lucht voor de vruchten op te nemen, of stimuleer je dan juist tak ipv vruchtgroei. Kortom> kan het, of wachten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
1.1K

Het beste antwoord

Een gezonde boom moet zich voldoende kunnen ontwikkelen.
Daar heeft hij de juiste grond voor nodig, de juiste voedingsstoffen, en voldoende gezond blad.
Hoe krachtiger de boom zal groeien, hoe gezonder hij zal zijn en hoe meer vruchten hij kan geven.
Dus waarom zou je nu al je " boompje" gaan snoeien?
Is er spraken van achterstallig onderhoud en wil je een oude boom gaan verjongen, dan zou je nu kunnen snoeien.
Maar je hebt nog een boompje, dus nu lekker laten groeien en pas later in augustus iets doen aan de vormsnoei.
Dus wachten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank, weer een duidelijk antwoord. T was meer dat ik altijd denkk dat ik te laat ben, omdat er zo'n grote masse tak is. maar hij is vorig jaar gesnoeid, en t jaar daarvoor, dus ik wacht lekker tot augustus. je argumenten zijn logisch, dacht zelf ook al een beetje zo. Merci!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zie ook reactie, maar dit antwoord is zo duidelijk dat de vraag meteen weer gesloten kan worden:-)

Andere antwoorden (1)

Pruimelaars kunnen 1 tot 2 keer per jaar teruggesnoeid worden, al naargelang de bedoeling. De beste periode hiervoor is vanaf vanaf april tot eind september. Let op: snoeien in de winterperioden kan leiden tot afsterven!

Bij het snoeien laten we vooral een lichte stomp staan ook wel eens een gerichte voet genoemd.

We snoeien vooral de waterloten, afgebroken takken, dode takken, naar binnen groeiende takken, opslag en steile takken weg.
fremar
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Prima antwoord! + Als toevoeging: de pruimen groeien
aan 'horizontale' takken. Alles wat naar boven groeit en
wat elkaar kruist (waardoor je schurende takken krijgt) kan
je rustig in deze periode wegknippen. Zo behoudt de boom
zijn energie voor de pruimen zelf.