Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

De blaadjes van mijn floxen trekken krom en overal zitten schuim producerende glibberige beestjes. Wat zijn dat en hoe bestrijd ik die?

11 jaar geleden
in: Tuin
1.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pijl & boog?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Gaat het om enkele spuugbeestjes dan kunnen ze met de hand verwijderd worden. Gaat het om meerdere dan kan de plant afgespoten worden met een stevige waterstraal. Als afspuiten met water niet afdoende helpt, kunnen ze bestreden worden door te spuiten met een mengsel van zeepsop en spiritus (10 liter water, 200 gram groene zeep, 1/3 liter spiritus).
Chemische bestrijding is meestal niet nodig. Bij erge aantasting kunnen de middelen Pyrethrum vloeibaar of Admire (fabrikant Bayer) eventueel uitkomst bieden.

Toegevoegd na 31 seconden:
http://www.appeltern.nl/nl/veelgestelde_vragen/over_tuinieren/schuimbeestjes_spuugbeestjes_op_hortensia
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Winnetou
11 jaar geleden
Prima tip! Dank

Andere antwoorden (2)

Schuimbeestjes bestrijden gaat vrij gemakkelijk door ze met een krachtige waterstraal van de planten af te spuiten of door ze met de hand uit het spuug te halen.
(Lees meer...)
11 jaar geleden
In het schuim zit er telkens een 5 tot 7 mm grote onvolwassen schuimcicade. Deze nimf zuigt zoals een bladluis het plantensap uit de stengel of de bladeren. Hierdoor zullen de aangetaste bladeren vervormen en stengels kunnen krom trekken.
Gewoon weg halen of weg spuiten is een oplossing, mijn ervaring is ook dat het door droogte kan komen. Je kunt het beschouween als signaal dat de plant een gebrek heeft, verkeerd staat etc en daardoor wat verzwakt is. Water geven helpt vaak ook al, naast weghalen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding