Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kun je aardbeienplanten overhouden, of is het éénjarig ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
27.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

Er zijn verschillende soorten aarbeienplanten.
Ja je kunt deze planten overhouden.. er is heel veel over geschreven en ik vond deze link het beste...
Zelf laat ik de doordragers staan en haal na 2 jaar de eerste uitloper eraf, deze hou ik over.
Op een ander stuk in mijn moestuin zet ik de planten die in de koelcel hebben gestaan, deze geven in korte tijd veel vruchten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee hoor, de plantjes breiden zichzelf uit via doorlopers. Als je ze goed verzorgt kan je er jarenlang aardbeien van krijgen!
(Lees meer...)
Amadea
11 jaar geleden
Dat ligt aan de soort. Dit vond ik op internet:

'Je kunt 1 bed met aardbeien aanhouden. Bedenk daarbij (uiteraard ook wel weer een beetje afhankelijk van het ras) dat het eerste jaar een aardbeienplant niet heel veel opbrengst zal geven, het eerste jaar gebruikt de plant voornamelijk voor de groei, maar geeft dus wel vruchten. Het tweede is haar beste jaar: ze zal dit jaar de beste opbrengst geven. Het derde jaar heeft ze haar top gehad en zal ze weer wat minder opbrengst geven. Elk jaar daarna wordt alleen maar minder. Bedenk dus dat een aardbeienplant wel lang mee gaat maar als je haar wilt gebruiken voor de opbrengst is na 3 tot 4 jaar de plant "op".'
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aardbeien zijn meerjarige planten.
Er zijn twee hoofdsoorten.
Voorjaarsbloeiers.
Doorbloeiers.

Veel soorten voorjaarsbloeiers geven veel uitlopers waar weer nieuwe planten aan komen.
Deze kan je als ze groot zijn, opnieuw planten voor volgend jaar, maar de oude planten blijven ook overwinteren.

Bij de doorbloeiers zijn veel soorten die vrijwel geen uitlopers maken, ook deze soorten zijn meerjarig.

Er zijn echter ook doorbloeiers, die vruchten geven aan de moederplant en aan de uitlopers in de zelfde zomer.
Deze soorten kan je zelfs laten hangen of aanbinden als klimaardbei.

Ook zijn er soorten die je kan zaaien.
Maar allemaal zijn ze meerjarig.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding