Is dit meeldauw op de appelboom?

Wat ik zo heb kunnen lezen, zou meeldauw echt poederachtig moeten zijn, deze "schimmel" is meer pluizig.

Picture for question
11 jaar geleden
in: Tuin
3.4K

Het beste antwoord

Onder de witte pluisjes zitten luizen, een veelvoorkomend probleem met appelbomen.
Strooi flink wat zeealgenkalk en een goede natuurmest onder de boom en maak de grond lekker los.
Gooi er een emmer water over heen als je geen regen krijgt
Misschien kan je de luizen er af spuiten met de tuinslang, paar keer herhalen.
Als de boom beter gaat groeien, gaan de luizen vaak vanzelf weg, anders bestrijden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
jodyenboyke
11 jaar geleden
Ik had begin april al wat compost gestrooid. De appelboom groeit als een tierelier, behalve dan nog geen bloesem (mijn vorige vraag). Zeealgenkalk is verkrijgbaar bij tuincentra neem ik aan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ah, het is het boompje zonder bloemen, had er een beste antwoord voor gekregen toch?
Is alsnog verwijderd.
Zeealgenkalk is niet overal zo maar verkrijgbaar denk ik, even vragen dus.
Appels hebben vaak last van deze soort luizen, je kunt ook spuiten met: 1 deel water, 1 deel spiritus 1 deel zachte zeep.
Echter de luizenpluisjes zijn vaak waterafstotend, dan moet je het met een kwastje doen.
Succes.
jodyenboyke
11 jaar geleden
Ik zie nu ook dat jouw antwoord verwijderd is. Ik heb daar geen bericht van gehad, wat raar?
Ga aan de slag met de spiritus en zachte zeep. Bedankt alweer Ed!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
jho.....

Andere antwoorden (2)

De witte pluisjes is meeldauw.Deze schimmel komt tot ontwikkeling bij een bepaalde warmte en vochtigheid.

Meeldauw is te bestrijden met een tolylfluanide zwavel. Het merk Baycor voert het middel Bitertanol. De bespuiting moet eenmaal per drie weken worden herhaald.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beetje wazige en overbelichtte foto, maar het lijkt mij geen meeldauw. Het is trouwens ook nog te vroeg in het jaar om nu al meeldauw te hebben. Wat het wél is, kan ik hier niet uit opmaken.