Wat mag je telen op het veld waar zieke aardappels uit verwijderd zijn? Mag het komkommer of pompoen zijn, hoewel het ook nachtschades zijn?

Door een denkfout heb ik geen vruchtwisseling toegepast, stom stom stom. De aardappelen werden ziek (blad met droge, gele vlekken, ongezond) Ga ze zo oprieken en afvoeren. Wat kan ik nu telen op dit vak? Het liefst komkommer, pompoen oid, maar kan dat? Of is het risico groot dat dit ook mis gaat? Bonen, rabarber, kruiden zou ook evt kunnen, maar is 2de keus..? Heb in de rest van de vakken wel al ruimte voor beiden, maar een beetje extra zou leuk zijn... Ik wil alleen makkelijke grote planten, omdat ik er niet dagelijks kom.
Hopelijk kunnen courgettes, pompoen etc maar ik vrees t ergste.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
1.1K

Het beste antwoord

In elk geval minimaal 4 jaar niet meer op dat stuk aardappels of tomaten telen.
Als het aardappelziekte is (maar dat geeft meestal zwarte vlekken): alle loof rooien en verbranden.
Zie voor een beschrijving en foto's van aardappelziekte en andere aantastingen hier: http://www.kennisakker.nl/kenniscentrum/handleidingen/teelthandleiding-pootaardappelen-ziekten-en-plagen

Het kan ook verwelkingsziekte zijn: Verticillium dahliae en Verticillium albo­atrum (beschrijving hier: http://www.agris.be/nl/aardappelziekte/194016.asp)

Pompoen of courgette zou moeten kunnen, dat is een heel andere familie (vruchtgewassen).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoi Hippo, het is verwelkingsziekte, maakt dat nog uit? Normaal heb ik een vruchtwisseling van 6 jaar, maar door een denkfout nu dus 2 x op hetzelfde perceel gepoot, stom. Ik neem t zekere voor t onzekere en zal er geen tomaten kweken (al is t een andere phytophtera-soort) waarom zou je t risico nemen. Bedankt voor t meedenken!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Verwelkingsziekte (veroorzaakt door Verticillium-species, bepaalde schimmelsoorten) is een veel voorkomende plantenziekte, die onder andere voorkomt bij de tomaat, aardbei, luzerne, paardenkastanje, passiebloemen en esdoorn. Deze ziekte kan ook tuinplanten, zoals grootbloemige clematissen aantasten, maar komt gewoonlijk vaker voor in de broeikas of tropische tuin."
http://nl.wikipedia.org/wiki/Verwelkingsziekte Daar hebben ze het ook over de grond afvoeren, maar ik gok dat dat vooral voor professionele teelt geldt. Ik zou alle Solanumachtigen overslaan daar: aardappel, tomaat, aubergine en zo.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
praktische tips, die ik meteen in de praktijk breng!

Andere antwoorden (1)

het valt mee, je kunt er alles zetten, behalve "nachtschaden"( solanum) . Dat is de familie van de aardappel. Dus vooral geen tomaten, aubergines, paprika's. Dit moet je 3 jaar (4 jaar is nog veiliger) volhouden, dan is de ziekte wel uitgestorven. Maar verder kan er dus een hele boel:uitjes, worteltjes, mais,bloemkool, erwtjes, bonen enz. Uitjes en mais hebben ook weinig zorg nodig. Ook je eerste keuze: komkommers, courgettes, pompoen kan allemaal prima, daar hoef je je geen zorgen om te maken.
Succes