Wat moet ik doen met mijn aardappelplanten in de moestuin?

Ik heb frieslanders half april in mijn moestuin gepoot. Daarbovenop heb ik compost gelegd. Nu groeien de planten erg hard, ze zijn zo'n 40 cm hoog. Ook hoorde ik dat ik de aardappelplanten het beste kan toppen zodat de groei meer naar de aardappels gaan... is dat een goed idee, of kan ik nog aanaarden en hoe doe ik dat? ..en de laatste vraag.. waar aan kan ik zien dat ik de aardappels kan oogsten? .. en hoe bewaar ik deze soort het beste?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
16.9K

Antwoorden (5)

Dat de planten erg hard groeien is een goed teken!
Planten die slecht groeien en daardoor te vroeg bloeien geven weinig aardappelen, maar daar zal jij geen last van hebben.
Een aardappelplant moet eerst veel blad maken en goed uitgroeien.
In ze zomer komen de bloemen en pas tijdens en na de bloei gaat de aardappelplant knollen vormen.
Hoe groter de plant voor de bloei groeit, hoe meer aardappels je kan oogsten.
Van toppen heb ik zelf nooit gehoord.
Voor aanaarden ben je erg laat, dat doe je kort na het poten.
Als na de bloei de planten lelijk beginnen te worden, is het tijd voor de oogst.
Wil je ze lang bewaren, koop dan antiespruit poeder, dat strooi je over de aardappels heen, tegen het te vroeg uit lopen en natuurlijk vorstvrij bewaren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, wij deden ze wel toppen omdat iedereen dat deed, Joost mag weten waarom.
Ik zou niet weten waarom je zou moeten toppen - dat geldt wel bij sommige tomatenrassen, maar niet voor aardappels.
Aanaarden kan nog wel, maar dat hoeft op zich niet.
Als de planten gaan vergelen en verleppen, kun je de aardappels opgraven, liefst een dagje laten liggen (uiteraard wel een mooie droge dag uitzoeken), de aarde er een beetje afvegen, en ze dan donker en koel bewaren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je vertelt niet of je de aardappelen in de vlakke grond hebt gepoot of in ruggen. Boeren hogen tijdens de groei de ruggen steeds weer op om te voorkomen dat aardappels boven de grond komen en groen worden. Pas oogsten als het blad dor wordt (augustus/september). Bewaren op een donkere koele plaats. Pas als je ze na de kerst wilt eten anto-uitloop poeder gebruiken.

Toegevoegd na 1 minuut:
anto = anti
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik las in het blad Groei en Bloei vorige maand een artikel hoe je heel veel aardappels kan kweken, zelfs op een balkon. in een autoband aarde doen, aardappels poten, steeds als ze er boven uit groeien nieuwe band met aarde erop. zo krijg je een hele hoge stapel. En makkelijk oogsten: gewoon de banden één voor één weghalen.
Als je het blad eraf haalt, kun je de aardappelen ook in de grond laten zitten tot de vorst.
Bij koel en droog bewaren heb je niet snel last van kiemen, behalve tegen het eind van de winter, tegen de lente.
Aardappel kun je 2 x aanaarden, als de planten zo'n 15 cm hoog zijn. Als je ze in compost laat groeien kunnen ze zo mooi de grond uitkomen dat er geen grond oid aan zit (ik deed ooit met een tuinwedstrijd mee, maar mijn aardappelen werden afgekeurd: ik had ze niet mogen afborstelen. Ze geloofden niet dat ze zo mooi de grond uitkwamen Ik liet ze in tuinafval groeien, met wat oude bio-koeienmest
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De aardappelplanten moeten groeien totdat ze tegen elkaar aangroeien. Je kunt ze aanaarden, dan komen de nieuwe aardappels niet boven de grond en kunnen ze niet blauw worden, want dan zijn ze niet meer te eten, want dan zijn ze giftig. Het aardappellof moet vanzelf afsterven en dan is de aardappel goed. Zorg er wel voor dat de Coloradekever geen kans krijgt. Als het lof van de aardappelplant geel wordt en verdord kun je het het beste afsnijden en verwijderen. Niet op de composthoopgooien i.v.m. ziektes van de aardappel het volgend jaar.