Nemen mussen ook een zandbad ipv een waterbad?

Ik weet dat mussen het lekker vinden om zich in het water te ' wassen' , vandaag zag ik heel veel mussen zich helemaal uitleven met zand, maar waarom doen ze dat , want schoon worden ze er niet van.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
7.4K

Antwoorden (2)

Ja ze worden er wel schoon van, ze raken er de parasieten door kwijt
11 jaar geleden
Ligt er aan hoe je dat "schoon" worden bekijkt.

Een zandbad VOOR-dat er een waterbad genomen wordt is bedoeld om parasieten uit de veren te krijgen. Dat is een soort van zandstralen van parasieten wat ze dan doen.
Alleen veel minder krachtig natuurlijk, maar de werking is hetzelfde.

Een zandbad NA-dat er een waterbad is genomen is niet alleen bedoeld om parasieten uit de veren te krijgen, maar ook om de veren zo snel mogelijk weer droog te krijgen. Daarvoor kiezen ze vaak echt zand uit, dus niet losse aarde. Dat echte zand blijft niet plakken in de veren als ze goed schudden, maar neemt wel het water mee. Bovendien doen ze het vaak als het warm weer is. En door de warme korrels drogen de veren nog wat sneller.
Je ziet ze dan ook wel eens opeens heel stil liggen op het zand.

Parasieten weg halen, is belangrijk omdat veel parasieten de kleine vogels snel verzwakken, en ook mee kunnen gaan naar de nest jongen. Nestjongen gaan makkelijker dood dan volwassen huismussen, wanneer er parasieten zijn.

Snel weer droog zijn na een waterbad is belangrijk omdat het vliegen met droge veren veel beter gaat dan vliegen met natte veren. En zoals je waarschijnlijk wel weet moeten huismussen heel vaak vluchten, dus altijd paraat zijn om weer snel te kunnen vliegen.

Parasieten weg halen kan ook door te krabben, of door met de snavel tussen de veren te rommelen en pikken.