hoe maak je snel en makkelijk een wilde tuin met veel bloemen ....?gewoon zaadjes neergooien ?

Heb een warm voortuintje.......aan de kust en ben gek op klaprozen enz....dus graag snel een wild tuintje wie weet dat

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
2.4K

Het beste antwoord

Kies je voor eenjarige wilde bloemen soorten, dan is het heel makkelijk.
Spit alle grond om, hark het gelijk en zaai de bloemen .
Niet/ nooit mesten!!
Deze soorten groeien het best op ' verstoorde grond'
Dus volgend jaar weer spitten en zaaien.
Maar er zit een heel verhaal aan vast, maar moet eerst eten,

Toegevoegd na 1 uur:
Zo ben ik weer.

In de natuur komen veel eenjarige wilde bloemen voor, bijna allemaal zijn dat pioniersplanten, deze groep planten kunnen alleen groeien in verstoorde grond, een mooi voorbeeld is langs de snelwegen waar het jaar er voor gegraven is.
Die staan vol met klaprozen en witte kamille en geel koolzaad.
Het jaar er na, staan er nog steeds wat klaprozen en kamille, maar hooguit nog maar 10 %, hier en daar nog wat koolzaad, het jaar daarna nog een enkele klaproos.
Daarna is bijna alles weer gras, terwijl miljoenen zaadjes nog steeds in de grond zitten, die er tientallen jaren kunnen wachten totdat er weer gegraven is, waarna het weer rood is van de klaprozen enz.

Wil je dus wilde eenjarige bloemen, dan is het eerste jaar het mooiste, het tweede jaar nog een beetje en het derde jaar vrijwel niets meer en groeit er vrijwel alleen nog gras.
Strooi je zo het zaad over de grond zonder te spitten, dan komt er vrijwel niets op, je zal eerst de grond moeten verstoren/ spitten.

Er zijn natuurlijk ook hele mooie tweejarige wilde planten en vaste wilde planten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel eddijst....omdat ik reuma heb.....wil ik snel en makkelijk een resultaat.........maar tweejarige ga ik eens bekijken in tuincentrum
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op een tuincentrum zal je geen wilde planten zien, zoals de grote teunisbloem, damastbloem, kaardebol, stalkaars, mottenkruid, mogelijk wel vingerhoedskruid.
maar al die andere zal je toch moeten zaaien, ( zaad is wel verkrijgbaar)
Zaai je gelijk je klaproosjes enz.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb al wilde geranium staan.....al jaren en dat loopt gigantisch leuk uit......roze bloempjes....en heerlijke citroen geur....ga eens kijken straks voor meer vaste zichzelf uitzaaiende plantjes.......
Dank voor je verdere uitleg...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dank voor je uitgebreide antwoord........helemaal duidelijk

Andere antwoorden (3)

je kan een zaadmengsel van wilde bloemen kopen.
klaprozen zitten er in, korenbloemen, van alles.
is een erg vrolijk gezicht.
nu zaaien en vochtig houden.
succes!
Rieneke1
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel Rieneke voor je snelle reactie
Rieneke1
11 jaar geleden
graag gedaan hoor.
heb het zelf ook eens gedaan.
zijn meestal geen veeleisende planten.
en planten die je erg leuk vindt, kan je weer zaad van trekken voor volgend jaar.
Eeen wilde tuin lijkt makkelijk, even wat zaadjes rondstrooien en klaar. Maar begin met uit te zoeken welke planten willen groeien daar. Ik neem aan dat je planten moet hebben die van zoutige grond houden.Die zullen het snelst groeien daar.
11 jaar geleden
Iemand die het proces van verwilderen en de diverse opties (bloemenweide, akkertje etc) erg inspirerend beschrijft, inclusief foto's, is Romke van de Ka in Verwilderen.
Als je 'verwilderd' in het woordenboek opzoekt krijg je betekenissen als woest en ongetemd. Een verwilderde tuin betekent echter iets heel anders: het gaat niet om het creéren van rommel en chaos of het verwaarlozen van een tuin, maar om het avontuur van planten die hun eigen weg gaan; al dan niet onder begeleiding van ons. Dat levert prachtige bloemenweiden, akkers of prairietuinen op, hoe klein de tuin ook is. Een aanpak die uitermate goed past bij onze huidige levensstijl, waarin er nauwelijks tijd is voor arbeidsintensief tuinieren.

Romke van de Kaa beschrijft als geen ander de technieken, mogelijkheden en planten- en bloemensoorten die zich goed lenen voor het laten verwilderen van de tuin, en lardeert deze kennis met humoristische anekdotes, prachtige observaties en illustratieve foto's.""

Echt leuk om te lezen en heel nuttig. hij laat de planten het werk doen;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ha daar heb ik wat aan..........cypertje
Bedankt.ga ik morgen in de bieb halen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het boek is net uit, dus nog niet in de bieb. Ik koop niet vaak tuinboeken meer, maar deze heb ik gekocht, heb je echt wat aan. Ben ook naar een lezing van hem geweest, zo inspirerend!!!