Wat zijn dat ronde spinnewebjes van 10 cm diameter in onze hof?

Het is niet mooi en kan dat geen kwaad voor de planten

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
Cryofiel
11 jaar geleden
Spinnenweb, of rupsennest?

Antwoorden (3)

Is het niet gewoon een klein spinnewebje? Laat het dan
lekker zitten. Spinnen zijn ook nodig in de natuur. Of het slecht is voor de planten weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
vermoedelijk is er ergens in je tuin een eierpakketje van een spin uitgekomen.
de kleine spinnetjes gaan meteen bedrijvig aan de slag om een webje te maken.
dit kan absoluut geen kwaad, integendeel.
de spinnetjes vangen kleine vliegjes weg, of sooms een soortgenootje.
Rieneke1
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, die soortgenootjes smaken altijd lekker :p +1
Bedoel je dat er tussen de takken van planten plukken 'spinrag' geweven zijn? Dan vermoed ik dat het, in plaats van spinnenwebben, rupsennesten zijn.
Ze zijn op zich niet schadelijk, maar als de rupsjes uitkomen hebben ze razende honger en vreten ze je planten flink aan.
Redelijk milieuvriendelijke manieren om de nesten te bestrijden is ze uit de planten te spuiten met warm water (max 45 graden) of in te smeren met groene zeep.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Meestal is dat van de sleedoornpage, ziet er dramatisch uit maar brengt geen enkele blijvende schade toe aan de planten. Bestrijden is dus niet nodig, gewoon afwachten. De vlinders vliegen uit en de planten lopen weer uit.