Kan ik gesnoeide coniferen weer in de grond steken zodat die wortels krijgt en weer groeit?

Vandaag mijn coniferen gesnoeid, ik vraag me af of ik , als ik deze takken in de grond zet of het dan wortel schiet, of weet iemand hoe dat moet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
20.1K

Het beste antwoord

Coniferen stekken is heel moeilijk en bij sommige soorten extra moeilijk. Je zit in ieder geval al in de verkeerde tijd van het jaar want oktober is het beste. Dus nee dat gaat zo niet lukken.

De beste stekken zijn stevige zijscheuten die in de voorafgaande zomer gevormd zijn. Ze worden tussen duim en wijsvinger gepakt en dan achterwaarts losgetrokken. Daardoor gaat er een stukje schors van de ouderplant mee. Dat noemt men een stek met een hieltje. Dat hieltje wordt bijgesneden en het ondereind van de stek wordt in groeistof gedoopt. Van een stek met een lengte van 10 tot 13 cm wordt de onderste helft van de bladeren ontdaan. Dan worden de stekken op afstanden van 4 tot 5 cm in de grond gestoken. Een derde tot de helft van de stek komt in de grond. Na nog flink gegoten te hebben wordt de koude bak gesloten. Bij warm weer moeten de stekken dagelijks licht worden besproeid.
In het volgende voorjaar moet er vanaf april geregeld worden geventileerd en gesproeid. Tegen einde mei zullen de gemakkelijk wortelende coniferen al wortels hebben gevormd. Stekken die nog niet zover zijn kunnen gewoon in de koude bak blijven tot de vroege herfst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dikke + van mij voor jou(w) antwoordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
welke + ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
toch zonde, ik dacht dat je ze ook weer in de grond kon zetten die takken..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, jammer he... probeer het eens in oktober, misschien best wel leuk om te doen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja ik ga t wel nu proberen,gaat het niet dan haal ik ze er weer uit..
+je van mij voor je antwoord..

Andere antwoorden (1)

Je kunt het proberen, gebruik stekpoeder, met een hoop geluk krijgt 1 van de 10 stekken wortels.
Ik heb er geen goede ervaringen mee, maar misschien heb jij meer geluk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ ja ga t wel proberen, ik vind zonde van al die takken..