ik wil een huis kopen met een tuin op het noordoosten, de tuin is 16 meter lang, maar het is een huis van 3 etages,heb ik dan wel zon in de zomer?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
75.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom krijgt ELK antwoord nu weer een min?.....
burgos
12 jaar geleden
Waarom een huis op het no.?
Ook later weer moeilijk verkoopbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee hoor want het is koopgarant dus kwijtraken doen we het zoiezo wel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
pelle wat bedoel je hiermee?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De tuin is 16 meter diep; behoorlijk groot dus! Het lijkt me dat je dan altijd wel zon zult hebben. Als er op Funda foto's staan van het huis, kun je soms door de zon die op/in het huis valt wel conclusies trekken. Of staan er zelfs foto's bij van de tuin? Je kunt ook op streetview Google kijken op dat adres. Misschien heb je mazzel en zijn die beelden gemaakt op een zonnige dag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Elk antwoord kreeg een min en dat verbaasde mij jessymo, een min zonder één enkele reactie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Emma als de foto's in december/januari genomen zijn heb je op een heel groot deel van de dag geen zon gehad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
op google kan je veel zien
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moet er maar net een googlefoto zijn genomen tijdens zonlicht en dan weet je nog niet wanneer die foto is genomen....

Het beste antwoord

Ik heb een tuin op het noordoosten met een tuin van 8 meter diep. Ons huis is het standaard eengezinshuis met een verdieping en een schuine zolder en jahoor gewoon zon in de tuin.

In deze tijd heb ik een uurtje in de middag op 8 meter van het huis. Hoogzomer (juni) hebben wij de hele ochtend zon bij het huis. Vanaf een uur of half 11 gaat de zon van het huis af (heerlijk als het superheet is want je huis aan die kant blijft koel en daar zitten is ook heerlijk koel). Als de zon echt in het zuiden staat (en veel hoger dan nu) heb ik altijd nog zon op de laatste 2/3 meter van de 8 en dat wordt weer iets meer rond etenstijd. In juni hebben we dan zelfs 's avonds laat nog weer heel eventjes zon tot bijna aan het huis.

Drie etages vind ik altijd lastig: heb je een begane grond, een eerste verdieping en een tweede? Is die tweede recht opgetrokken of schuin? Ga vanmiddag of morgenmiddag rond 3 uur kijken of je zon hebt achter in je tuin (of een buurtuin als je het niet kunt zien). Zoja dan heb je ook zon in de zomer en een heerlijke koele plek als het heel heet is bij het huis (echt heel fijn!).

Maak een terras achter in je tuin en een terras voorin waar je heerlijk kunt ontbijten.

Toegevoegd na 1 dag:
Nog een aanvulling: al je het fijn vindt om in deze tijd (heel maart) koffie in de zon te kunnen drinken of eind van de middag een pilsje voor het eten: dat gaat niet lukken. Daarvoor moet je echt een stukje in april zitten. Dat vind ik dan ook het grootste nadeel, je ziet daarom dan ook veel mensen bij het eerste voorjaarszonnetje even op een bankje in de voortuin hun bakkie koffie of thee doen maar vanaf zo begin/half april gaat het heel snel en lukt het wel (voor in je tuin de koffie en achter in je tuin dat biertje)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is idd een begane grond en 1ste etage en een zolder met puntdat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
puntdak bedoel ik
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan is het precies als hier alleen heb jij een 6 meter langere tuin. Dat kun je prima doen dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oooh nou als je smorgens gewoon voorin de tuin kunt en smiddags achterin de tuin is het voor ons goed! bedankt voor je antwoorden!!!! ben er mee geholpen! want dat was onze twijfel een beetje met de definitieve beslissing
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou succes ermee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deedee, volgens mij staat jouw huis toch meer naar het oosten dan mijn huis want ik heb al vanaf half 11 schaduw bij onze achterpui en ik houd met mijn 8 meter tuin de hele dag zon achterin en in de winter heb ik eigenlijk geen zon in mijn achtertuin.

Andere antwoorden (5)

Hangt er allemaal vanaf wat er omheen ligt. Hoge bomen, flats etc...
Misschien moet je straks aan het eind van de middag kijken hoe het ervoor staat?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Top, 2 duimen omlaag. Die tuin is 16 meter lang. Een soort weiland dus. Naar mijn idee genoeg zon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
16 meter is niet zo lang. Onze is 12 meter, en dan gaat het schuurtje er nog af, enhet terras, en houden we maar 6 meter over voor planten en vijver
Op gaat de zon in het Oosten.
' S middags staat de zon in het Zuiden.
Weg gaat de zon in het Westen.
Nooit komt de zon in het Noorden.

Reken maar uit ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt dan in de ochtenduren zon in de tuin. Zo rond twaalf uur is de zon dan achter de zijkant van het huis weg.
In de middag en de avond, als het juist heerlijk is om in de tuin te zitten, kan je het schudden.

Ik vind het wel fijn, maar ik ben geen tuinzitter. Het is ook op het heetst van de dag nooit te veel en ik werk liever in de tuin dan dat ik er zit. Dan is het fijn als er schaduw is.
Ivana
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is dus absoluut niet zo! Van begin mei tot begin sept kan ik gewoon in de zon in de tuin zitten in de middag en eten in de zon.
Ivana
12 jaar geleden
Niet ieder huis van drie verdiepingen heeft dezelfde hoogte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, neem maar aan dat 95% van de huizen met een begane grond, een eerste verdieping en een zolder met een schuin dag niet meer dan 3 meter verschillen in hoogte. De schuinte van het dak kan nog iets uitmaken maar zolang de bovenste verdieping niet recht is opgetrokken zijn ze redelijk gelijk. De lengte van je tuin is vooral dat wat uitmaakt en als het hier al kan met een tuin van 8 meter dan lukt het zeker met 14 meter. Weet je zeker dat jij niet op het oosten zit want dat maakt een enorm verschil met het noord-oosten.
Weinig. 's Ochtends een beetje en in hoogzomer helemaal achterin de tuin nog eventjes.
Als je in het voorjaar, zomer en najaar lekker in de tuin wilt zitten: niet doen! Ik ken mensen die verhuisd zijn om deze reden.
En als je geen zonaanbidder bent en een tuin op het Zuiden of het Westen (dus) te warm vindt: zet een parasol neer.
Een tuin op het Noorden of Oosten kan echt naargeestig zijn.
En als je van plantjes houdt: er is ook grote kans op mos in de tuin (lekker donker, lekker nat) en de echte zomerbloeiers zullen het niet goed doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In een tuin pal zuid kun je ook mos hebben hoor, als je maar schaduw en vochtige grond hebt.
Een tuin is niet naargeestig door z'n ligging w.b windrichting, maar door wat de gebruiker ermee doet.
Ik ken tuinen pal noord die vrolijker zijn dan tuinen pal zuid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hortensia, camelia, rhodondendron, skimmia, viburnum zijn allemaal struiken die van (half)schaduw houden. Longkruid, varens, hosta, asarum, maagdenpalm, dovenetel zijn vaste planten die van schaduw houden. Ik kan de lijst nog veel langer maken, maar het principe is duidelijk: een tuin met weinig zon kan je veel leuke dingen mee doen.
Wij hebben ook een tuin op het Noordoosten en vanaf de prille morgen.zonsopgang,in het Oosten heb je al zon...ook is ons huis hoog, maar we verhuizen gewoon met de zon mee. omdat de tuin groot genoeg is.doen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een leuke tuin!