mijn pruimenboom raakte in december al licht in de bloei. Nu zijn de knoppen doodgevroren. Loopt mijn boom nu gevaar op doodgaan?

ik heb de schors van een takje gekrabt en zie een geelgroenig laagje. Had dit nu al frisgroen moeten zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
1.3K

Het beste antwoord

De boom gaat niet dood, helaas zal hij dit jaar geen vruchten dragen.Ik heb 3 pruimen bomen die deze winter hebben doorstaan, zitten vol knop die willen openen de abrikoos staat al vol op in bloei.
Gr Louis
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

nee hoor, de boom zelf heeft daar geen last van. Hooguit de oogst omdat de vruchtknoppen stuk kunnen vriezen.
12 jaar geleden
De pruimen moeten nog gaan bloeien dus zal je toch iets anders hebben staan dan een pruim.
Mogelijk de winterbloeiende prunus, die bloeit in dec. en vaak in het voorjaar nog een keer.
Maar door de strenge vorst, kan dit voorjaar mogelijk zonder bloemen zijn.
Als je een foto kan laten zien van een takje, kan ik het je zeggen.
Overigens, moet er nu al kleine knoppen zichtbaar zijn, die beginnen uit te lopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is een prunus ceracifera trailblazer een kerspruim, die al jaren lekkere pruimen geeft, er zijn vele knoppen zichtbaar, maar dat was al in december, dus de boom ( of de natuur) was helemaal in de war. Deze knoppen zijn allemaal bevroren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja juist, dus geen echte pruimenboom, maar de kerspruim, toch hoort deze soort pas in April te bloeien.
Als de bloemknopjes uit de knop zelf zijn gekomen, blijken ze bij extreme vorst te kunnen bevriezen.
Dit komt echter zeer zelden voor, maar deze winter was ook erg zeldzaam wat temperatuur betreft.
De boom zal gewoon uit gaan lopen en volgend jaar weer normaal bloeien.
Dit jaar wordt het dus pruimen kopen.;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zie echter geen groen laagje als ik een bij een dikkere tak wat schors wegkrab, dus ik vrees dat de boom het begeven heeft. Ik geef 'm nog een paar weken de kans......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mogelijk was de boom vorig jaar al ziek, dan ontstaat er wel eens een "noodbloei"
De zomer was extreem nat, daar gaan deze bomen wel eens aan dood.