hoe verhuis je best een buxusplant? ( volle grond)

de planten zijn 4 tal jaar oud, en ik zou ze graag meenemen bij verhuis deze zomer (juli). ik ga echter van ideale luchtige tuingrond naar zwaardere kleigrond. zouden ze dit overleven? hoe pak ik dat aan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
2.5K

Het beste antwoord

Als je dat nu al weet, kun e het beste nu al beginnen - nog voor de groei - met het rondom lossteken van de kluit. In een ruime cirkel om de plant heen de aarde insteken met een spade . Doe dat elke zoveel weken.

Met de verhuizing kun je de plant dan helemaal, met die enorme kluit, meeverhuizen. Graaf een gat dat ruimschoots groot genoeg is, vul dat gedeeltelijk met nieuwe tuingrond die geschikt is voor buxus, en zet de struik er in,vul ij met aarde en stamp goed aan.

Nu is het zaak de kluit en omliggende aarde zo nat mogelijk te maken ; echt helemaal doorweken, zodat overal goed de grond tussen de wortels spoelt.

Normaal is het ideaal om in september (eind groeiseizoen) te beginnen met lossteken en in het voorkaar te verplanten, maar met een verhuizing kun je je nu eenmaal niet altijd precies aan dat soort data houden. Buxus zijn echter sterke struiken, en redelijk goed te verplanten. Het duurt ongeveer een half jaar voor hij goed wortel heeft geschoten op zijn nieuwe plek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
plus voor de buxus :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
thanks ! ga ik dit weekend aan beginnen.
en idd, t gaan enorme kluiten worden, vrees ik...(6!LOL- héle remorque vol
maar k ga toch proberen, k heb het er voor over
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heb nog struik pioenrozen staan ook waar ik nogal aan gehecht ben, zou diezelfde methode ook werken?

Andere antwoorden (3)

buxus kan wel wat hebben. Zet ze over in een pot en je kunt ze ,meenemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb hetzelfde probleem gehad. In het voorjaar, nu dus, kan u de plant uitsteken en in een kuip zetten. Rijkelijk rond de wortels en diep genoeg, een zo groot mogelijke kluit aarde meenemen. In die kuip eerst potgrong doen en dan daarin vast zetten. Niet vergeten regelmatig water te geven want ze zitten nu niet meer in de grond. Na de verhuis een put maken die +/- dubbel zo groot en diep is als de huidige omvang en aanvullen met potgrond. Alles goed aanstampen en regelmatig water geven. Na het verplaatsen meteen ook in vorm snijden want dan hebben ze een beetje minder voedsel nodig en kan de wortel beter gedijen. Zo heb ik er 6 overgezet en allemaal met goed gevolg.
Evt vragen aan de huidige bewoners of dit nu al mag zou natuurlijk ideaal zijn. Succes in uw nieuwe tuin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb er ook 6 te gaan, maar slechts 1 kuip die daar groot genoeg voor is, want t zijn toch al flinke planten !
en, nee, jammer genoeg kan het nog niet nu gebeuren, die tuin is een oerwoud van onkruid anderhalve meter hoog,en hopen puin, zal ik paar weekjes nodig in hebben,vrees ik, pfff
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ken uw probleem, toen ik hier kwam was het ook één wildernis.
Ik zou eens informeren bij bv een restaurant, frituur, traiteur, enz of zij geen emmers hebben van mayonaise of andere sausen. De moed niet opgeven, het genoegen zal des te groter zijn.
Als het grote planten zijn, zoals je zegt, dan raad ik je aan om enkele plastic speciekuipen te halen bijv. bij de Boerenbond en ze daarin ze zetten, zodat je ze later kunt vervoeren.

Toegevoegd na 1 uur:
het verstandigste is om ze eerst rondom los te steken en ze zo enkele weken te laten staan,
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat was ik idd van plan, ja, ma
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat was ik idd van plan, ja, maar zou ik ze voorlopig nog in volle grond laten staan, (en kluit lossteken), of ze nu al in de kuipen zetten?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
thnx,das een bevestiging van mijn planning, moet lukken zo