Ik kom wel eens het woord 'liefhebberstuin'. Wat is dat precies? Wordt deze term door tuinkenners gebruikt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
1.1K

Antwoorden (3)

Dit is één van de zogenaamde INSPIRATIETUINEN. Dit zijn onder andere de bostuin, de buitenkamer, de liefhebberstuin, de patiotuin, de ronde tuin, de stadstuin en de vlondertuin.

Op de Keukenhof zijn er een aantal van deze inspiratietuinen te bewonderen. Rob Verlinden (van SBS6) wil met deze tuin mensen inspireren om een woontuin te maken, want een tuin is om in te wonen, te leven, te eten en te werken. Zo’n echte groene tuin is een door ons zelf gemaakt contact met de natuur, waar de mens niet zonder kan.

Het begrip liefhebberstuin wordt zeker door de tuinkenners gebruikt. In Haarlem en omstreken zijn er in bepaalde weekenden zelfs fietstochten langs deze liefhebberstuinen te maken. En deze tuiniers vinden het heerlijk om mensen over hun tuinen te vertellen !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Liefhebbers van een tuin, die uit liefhebberij een tuin hebben, die hebben een liefhebberstuin, it's as simple as that!
Zij hebben niet dezelfde behoeftes en gebruiken pesticiden niet zoals de beroepsgebruikers van een tuin. Zij hebben hem puur voor hun genot en richten hem zo in , dat de echte tuinliefhebbers hun tuin kunnen bewonderen en die kómen ook als ze een pronkstukje van hun tuin hebben gemaakt. Zij bezoeken elkaars tuinen om nieuwe ideeën op te doen, stekjes uit te wisselen, zich te laten adviseren enz. om het simpele feit dat ze allemaal liefhebbers zijn, dus geen professionele hoveniers.
Om aan te geven dat op een bepaald adres een liefhebberstuin is te bezoeken/bewonderen wordt het kenbaar gemaakt door het een 'liefhebberstuin' te noemen. Zodoende weet men dat hier een aparte/mooie/exotische/boeren ...en noem maar op, tuin te vinden is.
amc
12 jaar geleden
In een liefhebberstuin bestaat geen tuinarchitectuur, geen trendvolgerstuin, weinig regeltjes, lekker rommelig, nooit helemaal af, altijd maar veranderen, altijd ruimte te kort, vol stekjes en gekregen plantjes, tientallen potjes met stekjes, overwoekerde paadjes met veel mos er in, fluitende vogeltjes, fladderende vlinders, overvol, allesdoordringende kruiden en bloemengeuren, veel merels, mezen roodborstjes en winterkoninkjes.

Toegevoegd na 11 uur:
In een liefhebberstuin, kan je bijna kopjeonder gaan in de planten om je heen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zalige tuin.Doet me denken aan een oud liedje van Dimitri van Toren.
'En de muggen die zoemden als een groot orkest...'
amc
12 jaar geleden
Klopt zeer zeker op het gebied van ' nooit af''. Ik ben het alleen niet met je eens dat het altijd een rommelige tuin is. Als de liefhebber in kwestie een karakter heeft dat hij/zij zelf van schoon en opgerruimd houdt, zal deze dat ook in de tuin volhouden en elk mosrandje tussen de tegels of paadjes zal worden verwijderd. Veel tuinen kunnen toch eruit zien alsof een architect ze ontworpen heeft en strak/schoon zijn. Ook liefhebbers hebben een visie die ze in hun tuin terug laten komen en dan in de vorm die bij hun past en dat is in veel gevallen inherent aan hun karakter. Als je niet tegen troep kan........
Anyway, het beeld dat jij schetst van een tuin zegt veel over jou zelf. Jij bent een echte natuurliefhebber en houdt dan ook overal rekening mee. De behoeftes van vogels, insecten enz. Voor egeltjes bijv. moet je wel rommelige takken hebben liggen en zo zijn er meer dingen die daarop gestoeld zijn in een tuin zoals jij hem je voorstelt.
Er zijn echter veel mensen die de tuin om de tuin zelf inrichten en er een 'perfect plaatje' van willen maken, of alleen aparte planten/bloemen/heesters willen opkweken en noem maar op. Jouw tuintje spreekt mij erg aan maar er zijn legio mensen die een andere smaak hebben.
Dat is de liefhebberij. Je doet het om jouw eigen invulling aan jouw tuin te geven en zodoende voldoet hij aan jouw smaak én karakter.(^-^)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lunababy, een opmerking vanjou naar mijn hart! amc, inderdaad een tuin is de afspiegeling van je eigen persoonlijkheid
Dus zal elke liefhebber zijn tuin anders invullen.
Ik denk ook dat de term liefhebber, verschillend kan worden uitgelegd, je kan een liefhebber zijn van ordelijk en netjes, van ruim en overzichtelijk, van volgepropt en chaotisch.
Maar de term liefhebberstuin, is de term voor tuinen zie zo maar spontaan zonder enig plan vooraf ontstaan zijn, gewoon uit liefde voor de plantjes en de natuur en de invulling wordt bepaald door de zelf gezaaide plantjes en de gekregen stekjes.
amc
12 jaar geleden
In feite zeggen we hetzelfde Ed. Ik was het alleen niet eens met jouw "overwoekerende paadjes met veel mos erin", omdat dit lijkt alsof elke liefhebbertuin er zo uit hoort te zien. Zo stel jij het in jouw betoog, zo lees je het.
Althans, zo lees ik het! Daarom moest ik even reageren en is het nu dus uit de wereld gehaald. Verder heb je helemaal gelijk hoor :))).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je de natuur tegemoet komt, komt de natuur naar jouw.
Ah, al die plantjes, kan niets weggooien, maar waar is nog een plekje?
Groetjes Ed