Hoe snoei je een herfst aster het best?

Ik heb twee herfst-asters in de tuin, grote mooie planten.
Vorig najaar had ik de uitgebloeide herfst-asters voor de winter terug gesnoeid naar ca 40 cm lengte boven de grond.
Van het voorjaar liep hij weer uit, maar niet vanuit de gesnoeide stengels maar vanuit nieuwe stengels die weer heel lang werden, een meter hoog zijn ze.
De gesnoeide stengels staan doelloos in het midden van de plant.
Nu wordt het weer tijd iets te doen, maar wat kan ik nou het beste doen?
Oftewel, hoe snoei ik de herfst asters nou het best?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
25.2K

Antwoorden (3)

Snoeien:
Herfst Asters kan je na de bloei snoeien tot ongeveer 10cm boven de grond, ter bescherming tegen het invriezen is dat beter dan ze helemaal tot aan de grond af te snoeien.
Normaal kan je alle vaste planten zowel in het najaar als in het voorjaar snoeien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
burgos
12 jaar geleden
Als het vriest,dan gaat al het blad en steel eraf,je ziet ze in het voorjaar niet eens meer staan.
Gewoon laten staan,en het voorjaar
wat er nog van over is tot de grond
afknippen.Herfst asters is net onkruid,
blijft altijd weer komen.
Suc6 met je planten.

Toegevoegd na 10 minuten:
Je kunt ze in het voorjaar ook nog scheuren he,
je deelt de plant in tweeën of nog meer, zo krijg
je door de jaren heen,een heel veld bloemen.
burgos
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Burgos, hebben we het over dezelfde plant, de herfst aster?
die van mij zijn 3 jaar oud en jaarlijks goeien ze weer uit tot een struik van zo'n meter hoogte minimaal.
Ze vergen veel ruimte in de tuin, ook vanwege de schaduw er onder, maar houden daarmee ondertussen ook mooi het onkruid weg.
Is wel een leuk idee om ze te gaan vermeerderen, daar was ik nog niet opgekomen!
burgos
12 jaar geleden
Wij hebben kleine , maar de zelfde soort.
ik vermeerder ze eens in de zoveel jaar.
harstikke mooi.
Sus6 ermee.
Herfstasters kun je het best laten overwinteren op de plaats waar ze staan. In het voorjaar beginnen ze weer op te leven en dan kun je ze het beste met een schop uit de grond lichten en de planten scheuren. Je zoekt dan voor iedere plant of plantje dat je overhoudt een nieuwe plek en zo heb je in het vroege najaar weer volop nieuwe herfstasters.