Is er bekend of Waldsteinia ternata, dat veel als onkruidwerende ondergroei wordt toegepast, andere vaste tuinplanten verdringt?

Ik gebruik die Waldsteinia al jaren als ondergroei op verschillende plekken in de tuin. Doet het fantastisch! Maar sinds een paar jaar heeft de Hortensia in de voortuin het moeilijk. Dat is zo'n twee jaar na het aanplanten van Waldsteinia daar begonnen. Drie jaar geleden heb ik ook Waldsteinia bij de Hortensia in de achtertuin gezet. Die deed het vorig jaar ook slecht. Verder is er een Toverhazelaar weggekwijnd in Waldsteinia gebied, en heb ik een Camellia die het erg slecht doet. Sinds een paar dagen denk ik dat het misschien wel de Waldsteinia is die dit veroorzaakt. Ik raak er meer en meer van overtuigd dat dit het is, naarmate ik er meer over denk, maar kan hierover niet veel vinden op Internet. Ook mijn tuinman weet van niks.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
2.6K

Het beste antwoord

De Waldsteinia is een prima bodembedekker, die een zode vormt over de grond heen.
Deze zode is erg compact en laat niet zo maar water door.
In jaren dat het soms erg droog is ( laatste twee jaar) hebben veel planten het erg moeilijk.
Een Hortensia heeft zure, humusrijke, vochtige grond nodig, het afgelopen voorjaar heeft het drie maanden vrijwel niet geregend, precies in de periode dat een hortensia veel vocht nodig heeft, om te gaan groeien en bloemknoppen maken.
ZE gaan er nooit aan dood, maar groeien dan vrijwel niet, staat er ook nog eens een bodembedekker onder, dan houdt hij het beetje regen dat er af en toe viel, ook nog voor zich zelf.
Dus blijft de hortensia droog staan, te droog.
Het jaar er voor, 2010, was het in de nazomer en herfst, extreem droog.( ook drie maanden! )
Dus ook een slecht jaar voor vochtminnende planten.

Toch is bijna altijd de grond zelf, de grote boosdoener.
Een hortensia, Camellia en toverhazelaar, groeien het beste in zure, humusrijke en vochtige grond en het liefst in half schaduw.
Daarom, als de grond in de tuin niet uit veengrond bestaat, altijd voor dit soort planten een groot plantgat maken en deze vullen met een goede potgrond, dus de grond gewoon vervangen.
Een paar schepjes potgrond bij een plant is nooit voldoende.
Zeker voor een Camelia en toverhazelaar, moet je een groot gat graven en er per plant, een kruiwagen potgrond in doen.
Beiden zijn best wel dure planten, dus een grote zak potgrond van 60 l. kan er dan ook wel van af.
Staan deze planten in de juiste grond, dan zal de Waldsteinia geen kwaad meer kunnen doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Goed antwoord met waardevolle tips, +. Als ik even mag doorvragen - je weet dat ik dat graag doe   ;-) --  Is een Waldsteinia geschikt voor mijn uitermate droge zandgrond? --  Is een Waldsteinia in staat Zevenblad te verdrijven, of zal het Zevenblad toch winnen en wordt de bestrijding van het Zevenblad (door het eruit te trekken) alleen maar moeilijker als er een dichte zode Waldsteinia overheen/doorheen groeit?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het zevenblad is ongeveer eens zo hoog dan de waldsteinia dus is altijd in het voordeel.
De arme Gooie zandgrond, is waterafstotend en eenmaal droog, moeilijk nat te krijgen.
Het zevenblad heeft tot diep in de grond dikke witte wortels, waar het voedsel en water in kan opslaan, het gaat wel slap hangen tijdens droogte, maar zal altijd overleven.
De grond afdekken net een 10 cm dikke laag gemalen boomschors, gaat de groei van zevenblad sterk tegen, of met planten die hoger worden dan het zevenblad zelf.
Na enige jaren zal het zevenblad in het schors gaan groeien, zodat het er dan makkelijk uit te trekken is, met wortel en al.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waldsteinia zal het prima doen op je zandgrond. Het is een uitstekende bodembedekker die het meeste onkruid zal weghouden, al zul je af en toe nog wel wat moeten plukken. We hebben nog wel eens een paardenbloem aan de rand en eiken, beuken en walnoten breken er ook doorheen. Verder nada :) Wij hadden ook veel zevenblad en hebben dat weg gekregen door het "op te rieken" met een hooivork. Het is even wat werk en je moet goed opletten alle wortels weg te halen. Een klein stukje dat blijft zitten kan weer uitgroeien. Maar als je het een heel seizoen weghoudt ben je het nagenoeg kwijt. Bij ons is het al wel tien jaar weg. Dat gezegd hebbende is er een plekje waar zevenblad door de Waldsteinia heen komt mogelijk import van de buren). Het blad lijkt op elkaar, dus je moet goed kijken. Weer oprieken is nu inderdaad lastig vanwege de Waldsteinia. Maar misschien moet het toch maar (komt er even een gat in de bodembedekking). Maar ach, het is nog maar een klein plekje ... Wij hebben zandgrond en die is zeker niet humusrijk. Toch hebben de Hortensia's het jarenlang goed gedaan. Daarbij zijn ze in de voortuin eerder afgetakeld dan in de achtertuin. Is het toeval dat de Waldsteinia daar eerder bij is gezet? We mesten redelijk (compost en koemest) en hebben geen droogteprobleem gehad (goed sproeisysteem). Ook de Rhododendrons hebben steeds prachtig gebloeid en die bloeien nauwelijks als ze te droog hebben gestaan. Maar ja, de planten die het moeilijk hebben hebben dus allemaal een voorkeur voor zure humusrijke grond ... Nu ik eraan denk, er is ook een Ligularia dood gegaan op de plek waar de toverhazelaar stond. Die stond in een kuip (voor het water) en had eigen grond - met veel turf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja met een goed sproeisysteem is het een stuk makkelijker, het extreem droge voorjaar heeft veel slachtoffers gemaakt, heb je geen sproeisysteem en niet zo veel zin om alsmaar het zevenblad er uit te rieken, dan heb je met het heermoes, de het meest lastige onkruid wat er is.
De Ligularia is een vochtminnende plant, eigenlijk een natte oeverplant, net als de Astilbe en de Aruncus.
Het grote probleem met de verkeerde grond, dat planten als een tuinazalea, rhododendron, hortensia enz. zeer weinig nieuwe wortels maken en juist daardoor, droogte gevoelig worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die Ligularia stond in een eigen bak met speciale natte grond. Dat had eigenlijk goed moeten gaan. Hier in de buurt hebben we overigens ook Rhododendronbossen: sommige struiken zijn wel 10 meter hoog. Ik heb daar als kind wel in gespeeld. Hoewel die er zeer gezond uitzien bloeien ook die veel minder als er een hele droge zomer is geweest. Azalea bestaat officieel niet meer; dat is nu ook Rhododendron. Wist je dat er ook kalkminnende Rhododendrons zijn - niet gemakkelijk te krijgen? Met prachtige gele bloemen die heerlijk ruiken. Maar goed, die van mij prefereren allemaal zure grond voor zover ik weet (ik heb een paar zeldzame waarvan ik de naam niet weet). Onde de Rhodo's laat ik overigens altijd een hoop blad liggen van een grote beuk. Daar dus geen Waldsteinia. Over lastig onkruid gesproken. Heb je wel eens Akkerwinde gehad (pispotjes)? Dat heeft relatief dikke witte wortels tot wel 60 cm diep. Als je één centimeter laat zitten groet het gewoon weer uit. De boel moet dus echt afgegraven en bijna gezeefd. Maar ik denk dat dit vooral een probleem is voor zandgronden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ha, ha, keekie, je bent een tuinfreak.
je ligularia is waarschijnlijk verrot, indien de grond blijvend nat is een plastic bak, dan zit er geen zuurstof meer in de grond en gaan de wortels rotten, ook al is dit een vochtminnende plant.
Voor een volgend keer als je weer een bak gebruikt, boor je grote gaten, een cm. of tien boven de bodem, in de wand van de kuip.
Dan kan de kuip nooit meer vol regenen en als je water geeft, blijft er voldoende water onder in de kuip staan.
Zo heb ik dat met de reuze Gunnera gedaan en ging prima. ja ik ken de kalkminnende rhododendron uit de Alpen dacht ik, in ieder geval uit de bergen waar ze op kalkhoudende rotsen groeien.
Dacht dat ze alpenroosjes werden genoemd, maar dat weet ik niet zeker.
Beukenblad onder de rhododendron is natuurlijk prima, lekker zuur.
Met de akkerwinde bedoel je de hagewinde met de witte kelken die ook pispotjes worden genoemd.
Ze groeien in ons park ook, op de zeeuwse klei, maar zijn er geen plaag, te veel concurrentie van andere planten en ik laat de grond met rust.
Vind de bloemen prachtig.
De akkerwinde is veel kleiner en bloeit of bijna wit, of met lila strepen, bijzonder mooie bloemen, niet erg bekend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ga de vraag afsluiten en gun jou het beste antwoord. Ik moet wel zeggen dat ik eraan twijfel of het de algemene verzorging is. Ergens heb ik het gevoel dat Waldsteinia om meer redenen een goede bodembedekker is, dan dat hij alleen de bodem goed bedekt. Ik krijg dus het gevoel dat hij meer middelen inzet om andere planten te weren dan het weghouden van de zon, en dat die middelen minder gunstig zijn voor Hortensia en wellicht nog een paar planten. Maar kennelijk is ons daar niets van bekend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk wel dat het de grond is, maar blijf met het gevoel zitten dat de Waldsteinia daar iets mee gedaan heeft.