Hoe kan ik het afsterven van boomwortels versnellen?

Ik heb een boom tot op de grond afgezaagd. Firma's gebruiken een freesmachine om het resterende gedeelte dat in de grond zit te verwijderen. Kent iemand een alternatief proces dat ik zelf kan uitvoeren om het afsterven van de wortels te bespoedigen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
80.8K

Het beste antwoord

Neem een zo lang mogelijke boor en boor een paar gaten in de stomp.

Het water dat in die gaten zal blijven staan, in combinatie met de diertjes die erin zullen gaan wonen, zal ervoor zorgen dat de bovenkant van de stomp snel zal wegrotten.

De diepere delen krijg je daarmee natuurlijk niet zomaar weg. Dat zal via het natuurlijke rottingsproces moeten gaan.
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wil iedereen danken voor de tips. Uit wat ik hier en op andere fora opgestoken heb, zal ik het volgende proberen: gaten in de stronk boren, opvullen met (karne)melk, afdekken met aarde en veel geduld hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wil iedereen danken voor de tips.
Na wat ik hier en op andere fora opgestoken heb, zal ik het volgende proberen: gaten in de stronk boren, opvullen met babymelkpoeder of (karne)melk (bevordert de schimmelgroei), afdekken met aarde (versnelt het rottingsproces) en veel geduld hebben.
Dit lijkt me de meest milieuvriendelijke oplossing.
PS: Jammer dat hier altijd een slotje op moet komen, zo kan ik nooit het resultaat melden.

Andere antwoorden (6)

Je kan gloor in de aarde gooien rond de boom daar kan hij niet tegen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat bederft wel voor langere tijd heel de grond rondom de boom. Planten in de buurt van de boom kunnen ook doodgaan. Je kunt wel van die spuiten kopen voor in boomwortels. Gaan deze gewoon dood. Verder geen gevolgen. Misschien moet daar een 'plantendokter' voor komen.
Het verteren van boomwortels is een proces welke je moeilijk kan versnellen.
Het zijn voor een groot deel de schimmels, die het hout in de wortels afbreken, waarna bodeminsecten en bacteriën de rest doen.
In een droge periode kan je het extra nat houden, want droog hout schimmeld niet.
Verders is het een biologisch proces.
Door de grond boven de wortels af te dekken met plastic, kan de schimmelontwikkeling bevorderen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Al naar gelang de soort boom, blijven de wortels nog lang in leven, sommige bomen kunnen er prima tegen om afgezaagd te worden en groeien gewoon weer verder.
Dek dan ook de stam af met plastic, maar er mag geen licht door heen komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt als particulier ook een stobbenfrees huren.

Wat je ook kunt doen is met de zaag een diep kruis in de stam zagen aan de bovenkant. Daar blijft na elke bui water in staan en vandaaruit zal het rottingsproces sneller gaan.

(als je zandgrond hebt kun je met een ketting om de stam en een traktor of een auto met lage gering de stam met wortel en al uit de grond trekken. Dit kan niet als je kleigrond hebt, en ook niet als de stam te kort afgezaagd is).

In Belgie schijnt speciale round-up voor boomwortels verkrijgbaar te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor 70.- huur je een dag een boomstrokfrees.

Maar om terug te gaan naar je vraag:
Met een boormachine een een lange houtboor gaten boren,
hier zou je net zo lang mee door kunnen gaan totdat er niks meer over is, sowieso zal het het rotten versnellen doordat er veel meer water binnen dringt.

Met een oude of goedkope cirkelzaag (kan gevaarlijk zijn, dus oppassen) op korte afstand gleuven zagen en het hout er tussen afbreken. Dit is ongeveer hetzelfde wat een boomstrokfrees doet. Alleen gleuven zagen zal het rotten wel versnellen, maar beperkt want de gleuven zijn te ondiep.
Ga ervan uit dat je je zaagblad weg kan gooien door het zand.

Na een regenbui een zeil eroverheen leggen, dan blijft het vochtig en iets warmer, zodat alle opruimers lekker hun gang kunnen gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een hels karwei maar de enige mogelijkheid om de wortel definitief te verwijderen is rondom de wortel de hele grond losmaken en de dunnere wortels met de schop doorsteken en dit blijven doen totdat de wortel in zijn geheel te verwijderen is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kaliumchloraat. boor gaatjes en vul ze met dit goedje.
Je moet eenvoudig zovveel mogelijk zuurstof toevoegen aan het proces, waarbij een beetje warmte ook geen kwaad kan.
Toegevoegd op 27 september 2018 14:22: tekst