Heb een tuinvijver van 6 kub. meter. Welke filter kan ik plaatsen (aanleggen) die efficiënt en budgetvriendelijk is?

De vijver (folie) bevat waterplanten en een dertigtal vissen (goudvissen en goudwindes)
Mijn voorkeur gaat uit naar een plantenfilter. Wie kan mij helpen met details en een eventuele raming van de kostprijs?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Tuin

Het beste antwoord

Had zelf een natuurvijver met klei als bodem en heel veel waterplanten. Volume ongeveer 9 M3. Tot een tiental goudvissen kan perfekt maar eens boven dit aantal is de verhouding "faeces" of uitwerpselen te groot in verhouding tot de natuurlijke filterinstallatie maw de planten. Dus ofwel minder vissen ofwel een grotere en diepere vijver. Ik persoonlijk heb alleen met de klassieke waterplanten de kroes en de algen kunnen vermijden. En op die manier heb je een echte natuurvijver en geen kitsch en geen pompje en geen electriciteit en geen rotzooi. Allen de klei was het duurste en die heb ik gaan halen in de natuur bij Boom in de rupelstreek.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Goedkoop en effectief: maak een waterloop (riviertje) en vul de bodem hiervan ruim met gebroken schelpen (tuincentra). Niet wassen. Eerst wordt je water wit van schelpenstof, binnen een maand wordt het water helder. Het maakt het water minder zuur en filtert fijne vervuiling. Elke half jaar de helft vernieuwen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
mijn ervaring is dat ik met zulke dingen altijd naar dreischor gaat daar zit een zaakje wat je goed voorlicht. Ik weet wel dat een filter nooit te groot kan zijn. info@hetgroenekikkertje.nl