Mijn Viburnum op stam ziet er al maanden triest uit. Gaat hij dood ?

Veel gele bladeren, hangende takken (zowel bij zonnig weer als bij regen).
Wel wat bloemen en/of besvorming maar over het geheel genomen een zielige aanblik.

Toegevoegd na 5 uur:
Ik weet niet of het relevant is maar ik kan nog twee mogelijke oorzaken/ verstoringen noemen.

Ten eerste heb ik in het voorjaar gras gelegd waarmee het boompje nu dus in een grasveldje staat ipv een plantenborder.
Het klopt dus wel dat er regelmatig gemest is voor het gras.

Ten tweede is er een tijd geweest dat het aan mijn aandacht ontsnapte dat katten het een leuke krabpaal vonden.
Eén stammetje heb ik om die reden moeten verwijderen, de andere drie waren lichtbeschadigd (in mijn beginners-ogen) en bescherm ik sindsdien met kippengaas tegen kattennagels.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
13.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou eerst en vooral alle bloemen en/of besvorming er uit halen/plukken/snoeien, en ik denk dat dit toch normaal is de Viburnum is toch een bladverliezende struik? of ben ik hier mis?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn ook veel bladhoudende soorten.

Antwoorden (3)

Controleer hem eens op ongedierte als luizen en andere beestjes, het kan dat hij hier last van heeft en de hele boel dus flink aangetast wordt.
Ook de aanhechting van de takken (oksels) goed bekijken of daar geen nestjes zitten, en de schors. Soms kruipen er diertjes onder de schors en wordt door geknaag de sapstroom verstoord, waardoor je Viburnum dus slap gaat hangen.
Als je dit allemaal hebt gedaan lees ik wel wat er aan de hand kan zijn en kunnen we eens verder gaan kijken naar een oplossing :)
Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thanx ! Ik ga morgen bij daglicht eens kritisch kijken, gewapend met zaklantaarn en pincet.
het slap hangen van de bladeren en veel geel blad, wijst er op dat het boompje niet voldoende water meer kan opnemen.
Aan het weer zal het nu niet liggen, het is niet extreem droog.
Dus is het wat anders.
Het lijkt op het verbranden van de wortels door te veel mest ( kunstwest) of door het tegen aan plassen van een hond of kat, ook dat is verbranding.
Wortels die verbrand zijn door te veel mest, kunnen geen water meer opnemen uit de grond.
Ook dan verdroogt de plant, ondanks de regen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat je nog kan proberen, is hem heel kort snoeien.
een klein pruikje op de stam laten staan. Dan is de hoeveelheid verdamping meer gelijk aan het te weinige water dat hij op kan nemen
je hebt een jaar lang een zielig kort boompje, maar als de wortels weer bijgekomen zijn, dan gaat het blad ook weer groeien.