Hoe kan je een spar klein houden?

In mijn tuin staat een spar die door de vorige bewoners is geplant. Het is een prachtige boom en ik wil 'm daarom niet weghalen. Hij staat echter tegen de erfgrens aan en komt steeds meer in de knel met de schutting. Ik heb gelezen dat je een spar niet mag snoeien of toppen. Ik heb ook gelezen dat sparren metershoog kunnen worden en deze is al aardig op weg. Hoe kan ik de boom toch klein houden?

Toegevoegd na 6 uur:
De boom overplaatsen in een pot is helaas niet mogelijk omdat hij daar al te groot voor is (top is op zo'n 2,5 meter). Het is een spar van het type 'kerstboom' (geen blauwspar).

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
16.9K

Het beste antwoord

De meeste sparren zijn jonge bomen en die bomen kunnen zeer groot worden.
Ze groeien de eerste 50 tot 100 jaar door ,tot wel 40m. hoog of meer!
Onze kerstboom b.v. wordt een hele grote boom die het vurenhout levert.
Door de top er uit te knippen, kan je de groei even afremmen, maar de boom zal een of meer nieuwe toppen maken.
Ook in de breedte gaat de spar door, hier is niet zo veel aan te doen, omdat een spar na het knippen vrijwel niet meer aangroeit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
en wortels steken, zoals meike hierboven oppert?
dat was ook mijn eerste gedachte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe had je je dat voorgesteld, hij staat tegen de schutting aan en als je het zou doen, is er een grote kans van omwaaien, ja, dan wordt hij dus nooit te hoog. ;-)
Rieneke1
12 jaar geleden
haha ja ed, daar had ik even niet bij stilgestaan :)
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, daar zit wat in. Ik heb er ook een in de tuin (kerstboom geweest) en die knip ik inderdaad gewoon als hij in de weg groeit. Maar mooier wordt hij er niet van.
Ed, als je in de breedte snoeit, groeit hij dan niet verder?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een kerstboom is gewoon een boom die omhoog wil, je kunt er in de breedte wel wat afknippen, maar het zal moeizaam weer aangroeien, hij wil alleen omhoog.

Andere antwoorden (2)

Zou het niet mogelijk zijn om de wortels te kortwieken?
Dat gebeurt uiteindelijk ook met bonzai-boompjes. Gewoon een stukje afsteken. Kijken wat hij doet in het voorjaar en als dat geen nare gevolgen heeft gehad, kun je het elk jaar doen. Ikzelf heb wel gesnoeid, kan wel hoor, maar het model wordt natuurlijk anders. En als je gaat toppen groeit hij toch door, alleen met meer dan 1 top.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kun je hem niet uithalen en in een pot opkweken en dan kun je hem nog wel op je terras plaatsen ook leuk. En dan blijf hij dan ook wel klein want als je een boom in een pot plaats groeit hij voor meer dan de helft trager.

ps: vertaling van "Bonsai" is wel boom in pot hé ;)
en welke spar is het juist?