Ik zie zojuist een hele massa bewegende bruine larven vanonder m'n stoeptegels naar boven komen. Zie foto's. Wat voor'n beesten zijn dat?? Zie omschr

En hoe bestrijd ik ze het beste??!?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
5.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier ondervind je geen enkele last van, dus bestrijden is onnodig, als volgend voorjaar de vliegen uit komen, eten de vogels al de meeste op en de rest vliegt weg.

Antwoorden (3)

Het lijken mij meer een soort rupsen te zijn. Je kunt alle insecten en kruipende beestjes met insectide bestrijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom bestrijden? Ze maken deel uit van de natuur in je tuin. En ze zijn niet schadelijk (wat ook nergens op slaat want de natuur regelt zichzelf)
Als je er vanaf wilt kan je ze altijd nog opeten. Hele volkstammen in de regenwouden doen dat ook!
Eet smakelijk!
:d
Ze lijken wel op emelten. En het zijn er veeeeeeel! Bij onderstaande link meer info, ook over bestrijding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij toeval kwam ik vandaag een soortgelijke foto tegen. Ook heb ik zulke larven al eens in de humus in het bos gezien, net als bij jou met 'bergen' tegelijk. (zie afb. 1)

Niets om je zorgen te maken, het zijn larven van de muggensoort 'Bibionidae'. In het Engels worden deze 'love-bug' genoemd, omdat ze vaak parend als tweetal door de lucht zweven. In Nederland hebben ze de minder leuke naam 'rouwvlieg' of maartse vlieg. Niet te verwarren met steekmuggen!

Deze larven eten organisch materiaal. Hieruit trek ik de conclusie dat je vruchtbare grond onder je stoeptegels hebt liggen, gefeliciteerd ;) De larven eten dood plantaardig materiaal, maar lusten ook wel plantenwortels. Als je géén gras tussen de tegels wilt, zou ik de larven daarom met rust laten. Als je ook nog planten in de buurt van die stoeptegels hebt, zou ik ze verdelgen.

De larven zijn trouwens, evenals de volwassen dieren (zie afb. 2), onschadelijk voor mensen. Ze kunnen niet steken of bijten of iets dergelijks. Ze zien er alleen niet zo lekker uit. Dus: bestrijden is echt niet noodzakelijk.

Om ze te bestrijden kan je gebruik maken van natuurlijke vijanden. Een chemische bestrijding is volgens de richtlijnen van de Nederlandse wetgeving niet mogelijk. Biologische bestrijding met behulp van aaltjes is sinds kort een goede mogelijkheid. De gebruikte aaltjes behoren tot een andere soort dan die worden gebruikt bij de bestrijding van engerlingen.
Deze beestjes zijn via internet te koop (zie link 3 en 4)