Moeten planten in pot buiten water in de winter?

Ik heb planten en bloembollen in pot op een tafeltje onder de overkapping gezet om te overwinteren maar nu vraag ik me af of ik ze in de winter water moet geven en hoe kan ik ze het beste beschermen tegen vorst?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
12.5K

Antwoorden (4)

Geen water geven en liefst nét vorstvrij bewaren.
12 jaar geleden
Er is inmiddels bijna geen verdamping meer.
Maar er zijn wat uitzonderingen, bij vriezend weer met veel wind, verdampt er toch wel wat water, nu kan je met vorst geen water geven, maar als het gaat dooien, moet je dat even in de gaten houden.
Ook bij guur, met noordwesten wind, is er veel verdamping, ondanks dat het koud kan zijn.
Bij veel wind en/of vorst, de potten tegen het huis aan zetten en wel op de grond.
Prik er wat kerstboomtakjes in, dat staat leuk en geeft bescherming tegen de kou.
Normaal gesproken is dit voldoende.
Is het een hele strenge winter, doe er dan een laagje kranten over ( nooit binnen zetten).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Planten in potten moeten 's winters ook af en toe water. Let wel op dat de potten niet kapot vriezen: zet ze op een houten plank en niet op de tegels.
Ja kan ze afdekken met stro, of stukken kerstboom, of snoeiafval oid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb mijn potten met bollen naar binnen gehaald, en kurkdroog staan.
pas als ik in het voorjaar wil dat ze gaan uitlopen krijgen ze water.
dat doe ik al jaren zo, en dat gaat prima.

de planten is een ander verhaal.
veel water hebben ze nu niet meer nodig, maar zolang het niet vriest geef ik ze af en toe een slokje, zodat ze niet kompleet uitdrogen.
een hele winter zonder vocht trekken ze niet.
Rieneke1