Welk NUT hebben de lange poten van een langpoot spin?

Dit klinkt natuurlijk dom maar ik vraag het me toch echt af.

Ik zag er net een lopen die in het gras was gevallen, het was geen lopen meer maar gewoon strompelen. Dus zo handig lijken die poten helemaal niet. Ze zien er ook vreselijk kwetsbaar uit.

Die poten zullen ooit met en bepaald nut zo lang zijn geworden maar waarvoor dan wel, niet om door sprieterige begroeiing te kunnen lopen want dat kan een spin met kortere stevigere poten veel beter.

PS welk nut poten in het algemeen hebben snap ik natuurlijk ook wel maar het gaat me om die enorme lengte

Toegevoegd na 1 dag:
Ik bedoelde trouwens echt de spin, niet de hooiwagen maar de info daarover is ook interessant

12 jaar geleden
in: Tuin
5.4K

Het beste antwoord

Langpootspinnen kunnen met hun lange poten in nauwe spleten of holletjes en zo kleine organismen opvissen; in huis kunnen ze met hun poten onder plinten door en buiten in scheurtjes in hout of steen waar heel kleine beestjes leven.

Toegevoegd na 49 minuten:
Het zou ook kunnen dat ze met hun lange poten een voordeel hebben in een gevecht met andere spinnen of insecten omdat ze de prooi a.h.w. kunnen omsingelen terwijl het kwetsbare lijf buiten de gevarenzone blijft.
Dit naar aanleiding van het filmpje op Youtube:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Spinnen kunnen best wel wat poten missen tijdens een gevecht met andere spinnen, daar gaan ze niet aan dood.
Als hun lijfje maar niet bereikt wordt, want daar zijn ze kwetsbaar.
Dus lekkere lange poten zijn erg handig met een gevecht met een andere spin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook is het zo dat hooiwagen (waar het denk ik over gaat) de poten laten vallen als ze aangevallen worden, wat Autotomie wordt genoemd.
De poot beweegt nog enkelen seconden tot zelfs een uur om zo de aandacht af te leiden van het roofdier.
Misschien kan iemand anders duidelijk vertellen wat deze beweging veroorzaakt, persoonlijk is het mij uitgelegd als een pacemaker, die onregelmatige schokken geeft.

(het is het zelfde principe als wat sommige hagedissen doen met hun staart)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij gevaar kunnen hooiwagens heel erg met hun lijf trillen en zwaaien op die lange poten van ze. Dat schijnt de vijand in verwarring te brengen, misschien omdat ze dan minder goed waarneembaar zijn, en dit is dus best een evolutionair voordeel!!
Maar misschien vinden ze het ook wel gewoon mooi, dat wil zeggen, sexueel aantrekkelijk. Dieren hebben soms de meest onhandige (in onze ogen dan) attributen die aantrekkelijk gevonden worden, zoals bijvoorbeeld die onhandige staart van een pauw.